Fru fet
27-05-2006, 10:29
Nu är det mycket trädgård, och därför blir det många frågor..
Jag håller på att bygga växthus och har därför grävt upp ett bortglömt hörn av trädgården. Jag tänkte ha en liten kryddträdgård just nedanför växthuset men när jag gräver där ligger det en jättestor stubbe ivägen! Antagligen en ek. Lite rutten är den efter 15 år men jag tror inte att den går att få bort helt med mindre än dynamit. Nåväl, kryddlandet får bli halvmåneformat i stället för runt men vad kan man plantera för att dölja en murken stubbe? Det blir ju ett tunt lager jord just där och det skall vara något lågt och krypande. Läget är ganska rakt nord-syd men det är inte särskilt torrt. Lerjord. Mycket tacksam för förslag!
hellen99
27-05-2006, 11:00
Istället för att dölja stubben kan du hyra eller låna en stubbfräs och ta bort stubben. Det går snabbt och enkelt att ta bort stubben med en sådan! Om du tycker det är värt det!
Caprice
27-05-2006, 12:10
Det kan även vara fint att framhäva stubben ibland... antingen kan du använda den som sittplats när du plockar i din kryddträdgård... eller så kan du sätta namnskyltarna till kryddorna i stubben... eller kanske ställa ngnting på den...?
Fru fet
27-05-2006, 12:26
Hade den varit ovan jord hade jag nog använt den som sittplats. Men den är några cm under jord, halvrutten.och full av myror!! På sikt låter jag nog fräsa bort den men just nu får den nog vara kvar (har redan en miljon små projekt på gång..). Citrontimjan borde kanske funka? Den har väl inte så djupt rotsystem

?
sätta lite hönsnät över och sätta något bredvid som får klättra i nätet?
mari_tres
27-05-2006, 14:41
Haha!! Jag har grävt upp två stubbar den här veckan... Sen har jag bara två kvar att gruva mig för.
Du har inte funderat på att ha ett litet fågelbad bland kryddorna? Fåglarna kan då tacka genom att käka sniglar och diverse otäcka små kryp som vill dina skyddslingar ont. Och så låta timjan eller något annat täckande dölja kanter och ev. bar jord.
hansbjo
27-05-2006, 23:25
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.