kalaskarin
Hej,

Jag har en snygg balkonglåda i nån slags metall, liknar zink tror jag. Hur gör man med dräneringen i en sådan? Förra året ställde jag separata krukor med krasse i och det funkade okej, men jag misstänker att det skulle kunna bli ännu mer frodigt om man utnyttjar hela lådans volym, då får man ju plats med mer jord.

Ifall man vill fylla jord direkt i lådan, måste man då köpa en sån där anordning för avrinning och/eller självbevattning eller räcker det med att lägga lecakulor o sånt i botten?

Jag hade tänkt mig att sätta rosa petunior och blå lobelia i, vad tror ni om det? Behöver de mycket jord för att ta sig ordentligt? Är de känsliga för att bli blöta om fötterna?

Frågorna hopar sig ...

/karin
Anma
Jag har sådana krukor jag med. Vi borrade hål i botten på dem och löste dräneringen på det viset. Men står dom på balkongen under tak kanske det räcker med lecakulor i botten och att låta bli att övervattna?
catlady
Jag pallade inte fundera på dränering i år och därför får det bli som det blir med balkonglådorna och det däri. Men jag kan inte tänka mig annat än att ett ordentligt lager leca borde ha fungerat bra.
Anki V
I fjol under min semester regnade det 260mm.

Krassen som jag hade i en snygg rostfri hink, utan dräneringshål men med ca 20 cm leka i botten dränktes obönhörligt.

/Anki
Margith
Jag tror att svaret beror på om du har dina balkonglådor under tak eller under bar himmel.
Om regnet inte kan komma åt dem räcker det nog med leca-kulor, men det säkraste är nog att borra hål i botten. Vi vet ju hur svenska somrar brukar vara sad.gif
Petunior har jag aldrig haft i balkonglådor, däremot lobelia, de utvecklas absolut bättre om de får gott om plats, hur känsliga de är för att bli blöta om fötterna vet jag inte, jag hade mina under tak smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon