fandolin
27-05-2006, 13:47
Vi köpte för ett antal år sedan ett par buskar som skulle fungera som marktäckare i vår slänt. Jag minns inte namnet på dem, men de skulle ha ett krypande växtsätt och få vita blommor. Nu är dessa "marktäckande" buskar 6-7 meter höga, blommar tidigt, i början av maj, med riktigt kritvita blommor i tusental. De har ett buskigt växtsätt, har alltså inte blivit till träd. På sensommaren får de små gula, plommonliknande frukter, som smakar som plommon men är ganska "klena" i smaken. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för växt, kan det vara så att marktäckaren var ympad i denna magnifika växt och att ympen trängdes undan? Hur som helst mycket vackra skapelser när de blommar!
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2006, 14:01
Jag gissar att det är körsbärsplommon den används ofta som grundstam
Kopierat från E-plantas hemsida: "Den dominerande användningen hittills har varit som grundstam för plommon, persika samt svagväxande buskartade Prunus-arter, t ex rosenmandel, dvärgmandel, svartplommon och blodplommon."
Körsbärsplommon har små plommonfrukter som kan vara gula eller röda och har lite mer fadd smak tycker jag men de brukar vara goda att göra marmelad av. Den får ungefär den höjden och det växtsättet som du beskriver.
fandolin
27-05-2006, 14:03
Tack! Jag har undrat länge