Full version: namn hjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan alla
här är mina sådder från nåt dom är gammla nu men först trode jag det var trädtomat men jag undrar om dte verkligen är det den har alldrig bildat nåt stam utan hänger mest och även så har där börjat komma nåt som liknat nåt klätetr växt liknade . vet nån av er vad det är för nåt
här kommer bilder

jätte tack till den som kan hitta wub.gif
Alexander-VG-zon3
ohh där är ju min borttappade vita sten i bilden ahha vad bra laugh.gif biggrin.gif
men tack för namnhjälp igen
dte är kankse nån klättersak elelr nåt
Lady Hamilton
Kan det vara så att du planterat frön från en passionsfrukt? Det liknar i allafall en sådan planta...............
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 27-05-2006, 16:59)
Kan det vara så att du planterat frön från en passionsfrukt? Det liknar i allafall en sådan planta...............

blink.gif oki men den slängde jag ju wink.gif wink.gif
fast passifloras blad är ju flikiga elelr hur det stavas denna har ju hela blad unsure.gif
men ska jag låte dne växa på en spalje istället då eller
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också det ser ut som passionsblomma unga blad är inte flikiga har jag märkt på de jag har sått en gång i tiden.
Alexander-VG-zon3
oki om två säger dte så är det kanske den då .
men tar dte lång tid inann dom bler flikiga typ nya blad å hur ska den växa altlså på spalje eller stöta den som nu
Åsa, mälardalen zon 2
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan bladen blev flikiga men en spalje är nog bra att sätta dit, enligt bilderna har växten redan börjat utveckla klängen som den kommer att klänga sig fast med när den klättrar.
Alexander-VG-zon3
oki tack så mycket för all hjälp . tror jag anade att den ville nog ha nåt spalje likande wub.gif
Lady Hamilton
Ursäkta dröjsmålet................men jag har kollat igenom "gamla bilder" wub.gif Men tyvärr hittar jag dem inte............
Men för ca 1 år sedan så hade jag en STOR (6 m) passiflora "edulis" och en "annan" liten "passions-planta" Och när jag la ut bilder på dem båda så såg min lilla planta ut exakt som din flaxss. (Och de blev även idetifierade som samma sort) Och du har rätt i att bladen blir flikiga men inte som ung planta. Men på den stora plantan blev alla blad flikiga och väldigt stora 10-15cm Tyvärr så är nu min planta död Och jag hittar inte bilderna som jag har på den. Men som sagt är jag är väldigt övertygad om att det är samma som du har. Och i så fall bered dig på att den kan bli STOR! laugh.gif
Alexander-VG-zon3
ohh synd att du inte hittar bilder wub.gif
väldigt stort låter inte bar jag som själv har enomnrt med plasbrist . men ska linda runte den nu i en båge wub.gif
Alexander-VG-zon3

detta blev ju jätte bra wub.gif
tack allla
lissa
Jag har samma som du, 5st för att vara exakt., men mina har inte fått sina tentakler ännu...
Jag vet inte vilken Passi det är, men jag har fått veta att den här inte får flikiga blad .
En annan jag har började med 3 flikar, och nu har den 5 flikor, vet inte arten på den heller, det är alltså bara att vänta och se.
Jag har gått igenom jag vet inte hur många sidor med bilder på Passionsblommor, och det finns en himla massa olika former och färger på både blommor och blad....Hoppas att någon kan ge oss svar på vad det är för skötselns skull smile.gif

Ps, i mitt juni album har jag ett kort på min
Emma_
Flaxxs passiflora är till 100 % en passiflora edulis. Jag har också fyra plantor av den, lika stora som din ungefär, eller något yngre.

Trädtomat, tamarillo, har ludna blad och luktar apa när man rör vid den.. tips för framtiden. tongue.gif

Emma
lissa
Yuhooo, tack Emma...äntligen ett svar från någon som är helt säker...har fått många svar , men ingen har varit helt säker, för som du ser i mitt album är dom exakta biggrin.gif biggrin.gif

Luktärtorna jag hade problem med har äntligen tagit sig...det var tur, för jag hade bestämt mig för att detta var sista försöket tongue.gif tongue.gif
Emser
De flikiga bladen kommer efter ca 6 månader. Så lugn den kommer att "likna" en P. edulis med tiden... wub.gif

En annan sak - har ni satt egna frön från affären eller har ni köpt dem? Isf. var?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 04-06-2006, 01:05)
Flaxxs passiflora är till 100 % en passiflora edulis. Jag har också fyra plantor av den, lika stora som din ungefär, eller något yngre.

Trädtomat, tamarillo, har ludna blad och luktar apa när man rör vid den.. tips för framtiden. tongue.gif

Emma

ohhh tack tack wub.gif
nu ska jag gå å kolla på mina blad vilken som är luddna å låkta illa tgtack igen
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 04-06-2006, 01:21)
Yuhooo, tack Emma...äntligen ett svar från någon som är helt säker...har fått många svar , men ingen har varit helt säker, för som du ser i mitt album är dom exakta biggrin.gif biggrin.gif

Luktärtorna jag hade problem med har äntligen tagit sig...det var tur, för jag hade bestämt mig för att detta var sista försöket tongue.gif tongue.gif

jag tittar på din planta hur fikc du den till attt stå unsure.gif wink.gif
min har alldrig fått nån igentligen stam utan jagbg har sdötat den sen så nu då så har jag lindat den runt en båge see ska kolla min är ute .åhh who ho mina har ju två som jag tror är början till flikigablad och även nya såna trådar elelr vad det heter
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emser @ 04-06-2006, 05:00)
De flikiga bladen kommer efter ca 6 månader. Så lugn den kommer att "likna" en P. edulis med tiden... wub.gif

En annan sak - har ni satt egna frön från affären eller har ni köpt dem? Isf. var?

mina kommer från frukter som jag köpte på konsum eller vad säger jag jag menar ju känorna inte frukten . fast jga har alldrig sett den som plnta i äffarer eller plantskolor men det finns säkert .fast du Emser kan väl ha den ute lylllos dig wub.gif
Alexander-VG-zon3
detta är väl ett vuxenblad eller bärjan till det för dte är samma blad med en delning wub.gif

Emma_
Impecta har frö till passiflora edulis, där kan ni även se blomman om ni är intresserade. smile.gif Min kommer också från affärsfrukt dock. biggrin.gif

Lycka till med dem för det var stora och fina exemplar. Mina växer upprätt precis som Lissas.. än så länge kanske man ska lägga till. tongue.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 04-06-2006, 11:24)
Impecta har frö till passiflora edulis, där kan ni även se blomman om ni är intresserade. smile.gif Min kommer också från affärsfrukt dock. biggrin.gif

Lycka till med dem för det var stora och fina exemplar. Mina växer upprätt precis som Lissas.. än så länge kanske man ska lägga till. tongue.gif

Emma

hur har ni gjort för att dom ska växaupprätt unsure.gif unsure.gif
min har alldrig viljat växa rakt utan haft en jätte tun stam som inte kunde hålla upp bladen
Emma_
Mina har stått med tillskottsbelysning sedan födseln, så de är rätt så knubbiga och inte så jättehöga. Kan tänka mig att Lissas också får gott om ljus.

Annars vet jag inte.. wink.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
mina har med fått jätte mycket ljus , wink.gif

här växte dom upp
men jag får sluta klaga på mina växter tongue.gif
den är fin som dne är och eran är med väldigt fina
Emma_
Ja, den är fin, det tycker jag också. smile.gif Du kanske tog kärnorna ur en dålig passionsfrukt. tongue.gif biggrin.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 04-06-2006, 12:24)
Ja, den är fin, det tycker jag också. smile.gif Du kanske tog kärnorna ur en dålig passionsfrukt. tongue.gif biggrin.gif

Emma

hahah biggrin.gif
men jag har planterat en omgång till dom kanske bler bättre ^^
Emser
Hehehe...kan nog vara lite för varmt för den hos mig - men man måste ju bara prova...biggrin.gif

Nja, P. edulis plantorna kommer oftast på sensommaren och saknar då denblad era har nu. Alltså de har bara de flikiga bladen som din, Flaxss, har...

Blommorna luktar förresten Jenka (precis som tuggumitt "Jenka", för den som minns det?! tongue.gif)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emser @ 04-06-2006, 23:33)
Hehehe...kan nog vara lite för varmt för den hos mig - men man måste ju bara prova...biggrin.gif

Nja, P. edulis plantorna kommer oftast på sensommaren och saknar då denblad era har nu. Alltså de har bara de flikiga bladen som din, Flaxss, har...

Blommorna luktar förresten Jenka (precis som tuggumitt "Jenka", för den som minns det?! tongue.gif)

haha jenka vad coolt
lite avis på ditt klimat emser där det bler kanske förvarmnt för en sån ^^
men prova på det hadde jag gjort wub.gif
så vad var mitt blad wink.gif
vuxen blad eller början till det
lissa
Jag tror att jag planterade den rätt djupt när den fick sin första kruka, för den var lite vinglig... Dessutom har jag satt en pinnesom stöd bakom, blomman är inte fastsatt på pinnen, den bara står där.

Idag har jag satt dom i större krukor, så nu hoppas jag att dom inte har farit illa, och har igen satt den så djupt som möjligt. ohmy.gif

Bra att få veta att dom flikar sig efter 6 mån...då behöver man inte vara orolig för att den har hela blad...Ah, dessutom har den ingen "tentakel" ännu...men den kommer väl den också hoppas jag tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon