Madeleine1
Hur ser man skillnad på Gemsrot och Stor gemsrot? Doronicum orientale och plantagineum. Jag har något utav dem i min trädgård, men vet inte vilken. Jag grävde upp en tuva småsolar hemma hos en kompis som hade en hel skogsbacke full. wub.gif
hellen99
Hej skillanden om man läser i ett lexikon är detta:
"Stor gemsrot skiljs från andra arter i släktet gemsrötter (Doronicum) genom bladskivornas form. Den är mycket lik gemsrot (D. orientale), men hos den senare har de flesta av de nedre bladen tydligt om än grunt urnupen bladbas och mer grovt bukttandad bladkant." blink.gif

Inte så lätt att förstå, men jag har för mig att stor gemsrot har något bredare blad som liksom sluter om stjälken, medan den andra har något mer flikiga blad som växer rakt ut från stjälken.
Rätta mig om jag har fel!! unsure.gif
Eva 33c
I min bok (Perennboken) står det att D. plantagineum har .."tätludna blad som börjar vissna direkt efter blomningen".
Men det står också att det finnse en sort av den som blommar nästan hela sommaren.
Men ludenheten borde ju gå att se. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon