miah
Hej alla! Hittade hit och hoppas kunna få hjälp med en fråga här... Jag har precis flyttat till ett nytt hus, och skulle vilja veta vad det är för buskar som den förre ägaren planterat. De är rätt risiga nämligen (bladen är brunfläckiga, ser lite köldskadade ut kanske), och svårt att veta vad man ska göra åt det om man inte vet vad det är.....
bladen är glansiga, mörkgröna och lite taggiga (påminner om rosor men är glansiga och smalare).
de blommar nu, med klasar av små, gula blommor. blommorna doftar väldigt gott, lite honungsaktigt, påminner också om rosor...
Jag har tyvärr ingen bild! men om nån har den ringaste aning om vad det kan vara så kan jag ju kolla upp det, och se om det är den.... wub.gif men det är svårt att leta när man inte har den ringaste...
jätteglad om nån kan hjälpa mig!
Åsa, mälardalen zon 2
Mahonia gissar jag, får senare blå bär som är ätliga men jag vet inte hur goda de är. Lite fläckiga blad efter vintern är normalt och inget man brukar behöva åtgärda.

Mahoniabilder
silas
..
miah
yes, den är det! biggrin.gif jag är mycket imponerad av att identifieringen av den beskrivningen..... rolleyes.gif
Tack! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon