Full version: Känguruäpple
Inger GMT
Sådde i januari frön av Solanum aviculare som jag fått. Plantorna har vuxit enormt men jag vet inte hur man sköter dem i fortsättningen
Ska ställa ut dem när risken för nattfrost är över..
Att dom är frostkänsliga har jag förstått. Men ska dom toppas? Hur övervintrar jag dem????
Har sökt men inte hittat något svar på dessa frågor
Jag hoppas att det finns någon som vet svaren.
Hälsningar Inger
Åsa, mälardalen zon 2
Går att sköta ungefär som tomater som inte tjuvas, alltså vänta ett tag med utplanteringen, tomat kan börja få frostskador när det går ner mot +7 så jag antar att känguruäpple kan vara lika köldkänslig, de vill sedan växa där det är varmt + näringsrik jord. Du behöver nog inte hålla på och toppa utan låt den bara få växa. Ska du odla i kruka/hink antar jag att man måste ha en ganska stor sådan växten lär ju kunna bli ganska stor, själv ska jag plantera mina vid hushållskomposten, mina är fortfarande ganska små jag sådde dem i slutet på mars.

Det ska gå att övervintra dem i något/några år ljust och svalt det är ingen långlivad växt ofta är det enklast att så nya varje år de växer ganska snabbt och hinner blomma och sätta frukt ändå så låt någon frukt mogna ordentligt och skörda fröna. Om det är Impecta du köpt fröna ifrån så är jag lite tveksam till deras påståenden att frukten är ätlig. Frukten är ogiftig när den är mycket väl mogen innan dess är den giftig. Efter vad jag läst på utländska internetsidor så ska frukten inte vara vidare god.
Inger GMT
Tack för svaret Åsa.
Jag har dem i stora krukor och räknar med att fortsätta att ha dem så.
Har fått frön så jag vet inte varifrån de kommer. Sådde redan 8 januari så nu är dom riktigt stora.
Hälsningar Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon