|
gammelnalle
27-05-2006, 18:11
så HÄR behöver jag kanske inte skriva alls SJÄLV har jag den erfarenheten att mjölk och grädde KAN surna eller skära sig vid åskväder ... och fler som jag pratat med har den uppfattningen. MEN är det så?? och isåfall vofför det?? lite googlande gav inget svar : sökord: åska mjölk surnar (33 träffar men inget som jag tyckte passade in) Men jag UTGÅR från att svaret finns här inom kort!! b
*Felix matte*
27-05-2006, 19:12
I värme och vid annalkande åskväder blir mjölken fortare sur; man bör derför förvara dem i isskåp eller på svala ställen och under åskväder helst på torra bräder eller på halm, samt öfvertäckt med ett stycke vaxduk eller siden.kan man läsa på DEN HÄR SIDANNej... jag har aldrig varit med om att mjölk surnar fortare vid åskväder. Vi har ju kylskåp att förvara i.
Hannele
27-05-2006, 19:25
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 19:11) SJÄLV har jag den erfarenheten att mjölk och grädde KAN surna eller skära sig vid åskväder ... och fler som jag pratat med har den uppfattningen. MEN är det så?? och isåfall vofför det?? Vid åska är det väldigt fuktigt och varmt, så klart mat surnar, men... vi använder kylskåp..
gammelnalle
27-05-2006, 19:33
CITAT (Felix matte @ 27-05-2006, 20:12) I värme och vid annalkande åskväder blir mjölken fortare sur; man bör derför förvara dem i isskåp eller på svala ställen och under åskväder helst på torra bräder eller på halm, samt öfvertäckt med ett stycke vaxduk eller siden.kan man läsa på DEN HÄR SIDANNej... jag har aldrig varit med om att mjölk surnar fortare vid åskväder. Vi har ju kylskåp att förvara i.  kul sida!! men även om ni inte tror det, så har även jag kylskåp!!! OCH förvarar bl.a. mjölken däri... TROTS detta Upplever jag att den "skär " sig lättare vid TORs närvaro.... och den blir inte bara sur,... utan klumpar sig... och att det beror på att det är varmt.... köper inte jag... det är varmare andra dagar.. b
*Felix matte*
27-05-2006, 19:36
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 20:33) CITAT (Felix matte @ 27-05-2006, 20:12) I värme och vid annalkande åskväder blir mjölken fortare sur; man bör derför förvara dem i isskåp eller på svala ställen och under åskväder helst på torra bräder eller på halm, samt öfvertäckt med ett stycke vaxduk eller siden.kan man läsa på DEN HÄR SIDANNej... jag har aldrig varit med om att mjölk surnar fortare vid åskväder. Vi har ju kylskåp att förvara i.  kul sida!! men även om ni inte tror det, så har även jag kylskåp!!! OCH förvarar bl.a. mjölken däri... TROTS detta Upplever jag att den "skär " sig lättare vid TORs närvaro.... och den blir inte bara sur,... utan klumpar sig... och att det beror på att det är varmt.... köper inte jag... det är varmare andra dagar.. b Det ska jag lägga på minnet och hålla ögonen öppna när det blir dags för åska. Lovar att rapportera i så fall. Nalle.... jag vet att du har kylskåp
gammelnalle
27-05-2006, 20:04
HUR kan du veta det??? i ett ide !! Vet du om jag har teve med ?? (med tanke på att du har radiotjänst inpå knuten....)
*Felix matte*
27-05-2006, 20:15
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 21:04) HUR kan du veta det??? i ett ide !! Vet du om jag har teve med ?? (med tanke på att du har radiotjänst inpå knuten....) Lite synsk kanske Teve ... visst har du en... och betalar licensen också... god medborgare som du är.
Alexander-VG-zon3
27-05-2006, 20:19
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 20:33) och att det beror på att det är varmt.... köper inte jag... det är varmare andra dagar.. det bler kallarer nät det åskar både regn,hagel å bler ju ner kylt för det är ju jätte varmnt på dagen sen bler det kallare å det smäller till på efter middan å kvällen eller nåt bler det väl så så tror jagf emd det är som gammelnalle säger
Alexander-VG-zon3
27-05-2006, 20:20
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 21:04) HUR kan du veta det??? i ett ide !! Vet du om jag har teve med ?? (med tanke på att du har radiotjänst inpå knuten....) bor du i ide elelr stavas det så för det är väl så varmnt nu att man ska gå ur dvala elelr fast det är kalt igen ju
gammelnalle
27-05-2006, 20:21
SYNSK är du INTE!!! teven åkte ut i slutet av februari när sändarna gick över till digitalt... kan inte påstå att jag saknat den,,,,, men tills dess har jag betalat licens..... (fast jag fick bråka med dina "grannar" innan de slåppte betalningskravet) HÄPP!! b
gammelnalle
27-05-2006, 20:24
CITAT (flaxss @ 27-05-2006, 21:20) CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 21:04) HUR kan du veta det???  :D :lol: :) i ett ide !! bor du i ide elelr stavas det så för det är väl så varmnt nu att man ska gå ur dvala elelr fast det är kalt igen ju he he he... ingen IDE att förklara..... har inte ens ID-kort..... HÄPP Men var bor björnarna under sommaren?? Jag TRODDE de bodde i sina idén ...men det kanske de inte gör.. Björn
*Felix matte*
27-05-2006, 20:26
CITAT (gammelnalle @ 27-05-2006, 21:21) SYNSK är du INTE!!! teven åkte ut i slutet av februari när sändarna gick över till digitalt... kan inte påstå att jag saknat den,,,,, men tills dess har jag betalat licens..... (fast jag fick bråka med dina "grannar" innan de slåppte betalningskravet) HÄPP!! b  Fasen också... det hade du ju berättat tidigare. Skitminne har jag Jag vill inte låtsas av att de huserar bara några hundra meter från mig 164kr/mån för så lite sevärt... kabelkanalerna kostar oss bara 60kr/mån.
gammelnalle
27-05-2006, 20:37
Men NU måste jag bara försvara SVT.....
Jag har iofs aldrig haft de andra kanalerna (förutom 1,2 och 4) men jag betalar hellre licens för att slippa reklamen INNE i programmen,,,, (obs att jag därmed klagar på TV4) Att/om man lägger reklam MELLAN programmen eller EN gång mitt i en film: DET kan jag stå ut med... men att behöva stå ut med att bli AVBRUTEN mitt i ett program.... NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
så när jag har teve betalar jag min licens utan att knorra FÖR MYCKET.... OCH jag skulle mer än gärna betala den del som RADION kostar, MEN det går inte...
b
Månskensbonden
28-05-2006, 09:02
Det intressanta är hur Radiotjänst motiverar licenskravet: INNEHAV av televisionsapparat medför skyldighet att betala. Huruvida man kan mottaga och verkligen SE några sändningar är irrelevant!! Om man inte "uppgraderar" sin tv med en digitalbox, är den de fakto obrukbar som tv när det inte finns några analoga sändningar att ta in! Men enligt Radiotjänst är det ändå en tv, och alltså underlag för betalningsskyldighet. Man undrar ju då liksom VAR gränsen går för att kalla en rektangular låda för "en tv".... Om jag plockar ur lite kablar och kretskort.....tätar lite med silikon....och fyller upp med vatten och guldfiskar! -Fortfarande en "tv"? Eller förresten hur är det om man har en mikro?? Den är också rektangular, har glas framtill, kan inte ta in digitalsändningar, och kallades den inte för "bull-tv" en gång i tiden? Nä, hela licenssystemet har passerat "bäst före datum". Det kanske funkade en gång, när tv var något exklusivt och nytt, och som inte var man ägde. (Jag minns när jag var liten pojk och min morbror hade skaffat FÄRG-TV, detta teknikens nyaste under! Vi åkte fem mil på fredagskvällarna till honom, för att titta på "Hawai 5-0"! Det var exklusivt fredagsnöje det!  ) Men nu när 'Cosa Nostra' (ja, regeringen alltså  ) har pådyvlat pöbeln digitaltvfrälsningen, så kunde dom lika gärna skrota licenssystemet och ta ut det via en ny käck liten skatt i stället. (Bara dom ser till att skiten fungerar i HELA riket!! Inte som nu, med åtskilliga vita fläckar på kartan, där minsta fiskmås som häckar i horisonten stör ut digitalsignalen!  ) ((Å jadå, tv:n åkte på tippen här när 'myrornas krig' tog över. Men som glesbygdsbo njuter jag mer av att sitta under häggen och lukta på blommorna, än att se det drävvel på tv, som jag ändå inte kan se nu, TROTS att jag faktiskt har en mikro...  ) Jajustja, man skall ju hålla sig till ämnet också.... En intressant frågeställning är ju om man VÄNDER på alltihopa: Om man har sur mjölk hemma, ökar då risken för att det skall bli åska?  Har inget fundrat över DET??
SVT visar inte reklamfria idrottsevenemang (och andra större program).
"Sändningarna sponsras av/programmet presenteras i samarbete med
Telia
Flügger färg
Aftonbladet Sportbilagan
och
Harry boy"
Kalla det för vad det är, reklam. Några köper en plats i TV-rutan, för mig stavas det reklam.
Månskensbonden
28-05-2006, 09:19
Oj oj oj, när man talar om trollen... -Nu hör jag åskan gå utanför!! Och jag som har lite sur grädde i kylen! Är detta MITT fel nu?!
Hannele
28-05-2006, 09:23
CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 10:19) Och jag som har lite sur grädde i kylen! Baka världens bästa sockerkaka till mor av det! Om det är riktig vispgrädde, då går det, inte de andra produkterna.
CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 11:02) Det intressanta är hur Radiotjänst motiverar licenskravet: INNEHAV av televisionsapparat medför skyldighet att betala. Huruvida man kan mottaga och verkligen SE några sändningar är irrelevant!!  Så vi ska göra oss av med tv:n. Har skaffat digitalkort till bärbara datorn istället. Alltså. Jag har ingen tv och bör då rimligtvis inte behöva betla tv-licens. Men jag har en dator som jag kan titta på tv med... Till ämnet. Det åskade här och grädden är sur... kan ifs bero på att den gick ut i förrgår och har stått öppnad i flera dagar före det...
CITAT (Anne R @ 28-05-2006, 14:25) CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 11:02) Det intressanta är hur Radiotjänst motiverar licenskravet: INNEHAV av televisionsapparat medför skyldighet att betala. Huruvida man kan mottaga och verkligen SE några sändningar är irrelevant!! :blink: Så vi ska göra oss av med tv:n. Har skaffat digitalkort till bärbara datorn istället. Alltså. Jag har ingen tv och bör då rimligtvis inte behöva betla tv-licens. Men jag har en dator som jag kan titta på tv med... Till ämnet. Det åskade här och grädden är sur... kan ifs bero på att den gick ut i förrgår och har stått öppnad i flera dagar före det... Det har inte med TV:n att göra utan med mottagaren. Du kan ha TV om du tar bort mottagar-enheten. På samma sätt måste du betala om du har mottagare i datorn. CITAT 1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag. Lag (1989:41) om TV-avgiftBara så du slipper tråkigheter i framtiden.
Månskensbonden
28-05-2006, 16:38
CITAT (LadyG @ 28-05-2006, 13:39) CITAT (Anne R @ 28-05-2006, 14:25) CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 11:02) Det intressanta är hur Radiotjänst motiverar licenskravet: INNEHAV av televisionsapparat medför skyldighet att betala. Huruvida man kan mottaga och verkligen SE några sändningar är irrelevant!!  Så vi ska göra oss av med tv:n. Har skaffat digitalkort till bärbara datorn istället. Alltså. Jag har ingen tv och bör då rimligtvis inte behöva betla tv-licens. Men jag har en dator som jag kan titta på tv med... Till ämnet. Det åskade här och grädden är sur... kan ifs bero på att den gick ut i förrgår och har stått öppnad i flera dagar före det... Det har inte med TV:n att göra utan med mottagaren. Du kan ha TV om du tar bort mottagar-enheten. På samma sätt måste du betala om du har mottagare i datorn. CITAT 1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag. Lag (1989:41) om TV-avgiftBara så du slipper tråkigheter i framtiden. Ja, fast Radiotjänst egen tolknng av detta är "tv-mottagare" = tv-apparat. Det borde rimligtsvis vara själva digitalboxen som är grunden för licenskravet, men enligt Radiotjänst egen kundtjänst räcker det inte att man inte har någon digitalbox, utan "så länge man har en tv-apparat" är man betalningsskyldig. -Att det är själva digitalboxen som är tv-mottagaren, och följdaktligen inte tv-apparaten, övergår tydligen Radiotjänst egen tekniska kompetens... (Jaja, vi vet ju hur Fan läser bibeln...  )
Månskensbonden
28-05-2006, 16:40
F´resten, det har slutat åska nu, och mjölken är fortfarande finfin! Däremot tycker jag Falu-korven från förra veckan luktar lite härsket....hmmmm....
CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 18:38) Det har inte med TV:n att göra utan med mottagaren. Du kan ha TV om du tar bort mottagar-enheten. På samma sätt måste du betala om du har mottagare i datorn. CITAT 1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag. Lag (1989:41) om TV-avgiftJa, fast Radiotjänst egen tolknng av detta är "tv-mottagare" = tv-apparat. Det borde rimligtsvis vara själva digitalboxen som är grunden för licenskravet, men enligt Radiotjänst egen kundtjänst räcker det inte att man inte har någon digitalbox, utan "så länge man har en tv-apparat" är man betalningsskyldig. -Att det är själva digitalboxen som är tv-mottagaren, och följdaktligen inte tv-apparaten, övergår tydligen Radiotjänst egen tekniska kompetens... (Jaja, vi vet ju hur Fan läser bibeln...  ) Det stämmer inte, tyvärr. Radiotjänsts tolkning, som f ö går att läsa mer om på deras hemsida är: "Som tv-mottagare räknas exempelvis Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare" Så nej, det är inte riktigt så enkelt. Har den tekniska prylen (DVD, video etc) kanalväljare ska man betala licensen. Det borde gälla även om du har telefon som kan ta emot tv-program, även om just den prylen inte är listad. Det är inte TV:n man betalar licens för, utan möjligheten att se på utsändningar från SVT man betalar för. Har man de möjligheterna ska man betala.
Månskensbonden
28-05-2006, 21:38
CITAT (LadyG @ 28-05-2006, 22:16) "Som tv-mottagare räknas exempelvis
Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare"
Så nej, det är inte riktigt så enkelt. Har den tekniska prylen (DVD, video etc) kanalväljare ska man betala licensen. Det borde gälla även om du har telefon som kan ta emot tv-program, även om just den prylen inte är listad. Det är inte TV:n man betalar licens för, utan möjligheten att se på utsändningar från SVT man betalar för. Har man de möjligheterna ska man betala. Tja, som sagt var, en "TV" räknas alltså som tv-mottagare och medför licensplikt, och det alldeles oavsett om det om den är analog eller digital och befinner sig inom ett analog eller digital täckningområde. Precis som Radiotjänsts kundtjänst svarade på en direkt fråga. Så du kostaterar att "nej, det stämmer inte" och hänvisar till en text där det står just det. Innehar du en analog tv i ett digitalt sändningsområde, skall du likt förbannat betala tv-licens, allt enligt Radiotjänst kundtjänst.
Eva i Skåne
28-05-2006, 22:31
Drar ni ut antennsladden när det åskar? Nej, det bryr jag mig inte ett dugg om hur ni gör Tänkte dra tillbaka tråden till den sura mjölken Visst surnar mjölken snabbare när det är åska i luften, trodde att alla hade den erfarenheten. Just riktigt sur med klumpar i, som Björn beskrev. Jag är övertygad om att det är så, men varför? Det har visst ingen kunnat svara på
CITAT (Månskensbonden @ 28-05-2006, 23:38) CITAT (LadyG @ 28-05-2006, 22:16) "Som tv-mottagare räknas exempelvis
Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare"
Så nej, det är inte riktigt så enkelt. Har den tekniska prylen (DVD, video etc) kanalväljare ska man betala licensen. Det borde gälla även om du har telefon som kan ta emot tv-program, även om just den prylen inte är listad. Det är inte TV:n man betalar licens för, utan möjligheten att se på utsändningar från SVT man betalar för. Har man de möjligheterna ska man betala.
Tja, som sagt var, en "TV" räknas alltså som tv-mottagare och medför licensplikt, och det alldeles oavsett om det om den är analog eller digital och befinner sig inom ett analog eller digital täckningområde. Precis som Radiotjänsts kundtjänst svarade på en direkt fråga. Så du kostaterar att "nej, det stämmer inte" och hänvisar till en text där det står just det. Innehar du en analog tv i ett digitalt sändningsområde, skall du likt förbannat betala tv-licens, allt enligt Radiotjänst kundtjänst. Det finns TV-apparater med inbyggd digital mottagare. Har du video eller en DVD-spelare har de också de möjligheterna. 3G-telefoner har det. Jag förmodar att det är det Radiotjänst hänger upp sig på, mottagare finns nästan överallt nu för tiden och då ska de ha betalt. Men kan du bevisa att du inte har någon mottagare, att du fått kanalväljaren borttagen av fackman och allt sån't, då kan du vinna mot dem i tingsrätten, tror jag. Det vore smidigare om de la det på skattsedeln istället. (Obs. Jag skojar, skattsedeln är överfull som den är)
Tror enda lösningen blir att lägga på skattsedeln, alternativt koda alltihop så man inte kan se det utan att pröjsa licens.
Det sistnämnda tror jag inte blir verklighet, inget politiskt parti idag stödjer det, det skulle göra att Public Service faktiskt inte kunde kallas Public Service längre då det inte är tillgängligt för alla.
Angående mjölk så finns det väl två saker i atmosfären som kan tänkas påskynda surning : temperatur och luftfuktighet. Vet inte om åskan i sig påverkar.
Det här med åska och mjölk... Jag gör fortfarande långfil precis som mamma gjorde då jag var barn, d.v.s. klickar lite fil i bunkar, häller på mjölk och låter det stå ute ett dygn. Om det är åskväder misslyckas filen, så bara är det. Men fråga mig inte varför. Mulle
Man bör ju snarast fråga sig vad som gör att mjölk/filmöjlk surnar, skär sig, klumpar sig . I alla fall rör det sig ju om bakterietillväxt. Skulle alltså bakterierna växa mera, eller "fel" bakterier växa när det är åskar? Att man lång tillbaka i tiden gjorde denna observationen är ju inget konstigt, mycket annan mat blev ju också fort dålig under den tiden på året som det förekommer åska.
Men i dagens samhälle så blir nog bara mjölken dålig när åskan slår ut strömmen till kylskåpet!
Margaretha
29-05-2006, 08:20
CITAT (mulle @ 29-05-2006, 07:25) Det här med åska och mjölk... Jag gör fortfarande långfil precis som mamma gjorde då jag var barn, d.v.s. klickar lite fil i bunkar, häller på mjölk och låter det stå ute ett dygn. Om det är åskväder misslyckas filen, så bara är det. Men fråga mig inte varför. Mulle Har också varit med om att fil "skurit sig" vid åskväder!
Månskensbonden
29-05-2006, 08:33
Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!
CITAT (Månskensbonden @ 29-05-2006, 10:33) Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!  Klockrent!
CITAT (Månskensbonden @ 29-05-2006, 10:33) Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!  Solklart
gammelnalle
29-05-2006, 12:51
CITAT (Månskensbonden @ 29-05-2006, 09:33) Jag tror jag vet! Mjölken surnar när det åskar, MEN bara hos tv-licens-skolkare!! Javisst! Radiotjänst ligger i Kiruna, eller hur?! Å det gör S-range åxå! *nickar frenetiskt* Den där raketuppskjutningspillemojen ni vet! En slump?? Nä nä! Det är ju 'klart som korvspad' (se annan tråd  ) att dom skickar upp RIKTADE "åskledar-raketer" med ledning av Radiotjänsts skolk-register! För dom är liksom sura på skolkarna liksom! Åsså laddar dom åskmolnen med den surheten, och....och....*fundrar*...och...ja, sen är det nåt elektroniskt! Jäpp! Så ä're!  MEN jag har alltid betalat licens... och ändå har mjölken skurit sig ("sätt på Salvekvick") ...... b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|