visbylinda
Efter några dagars sjukdom tog jag mig äntligen en tur i trädgården och som vanligt gjorde man några nya upptäckter.
Plommonträdets alla blommor är BORTA! Det har blåst som tusan sista dagarna här så det verkar som om de helt enkelt blåst bort. Kommer det nya eller har den blommat klart för i år?

Under plommonträdet har gamla ägaren planterat över 200 påskliljor och de har verkligen lyst upp trädgården. Nu är dessa utblommade men jag hittar några andra konstiga växter som trängs med påskliljornas blad. Undrar om det är något ogräs eller nåt som den gamla ägaren planterat med vilja? Mycket tacksam för identifieringshjälp.

Trängs med mina påskliljor

Har hittat några långstjälkade vita blommor som tycks trivas i skuggan för de växer under häcken och under Thujorna. Vad är det för något? De är ju rätt vackra men om det är något som sprider sig fort så vill jag gärna veta det.

Vita långstjälkade saker

En hel rabatt är plötsligt proppfull av en massa gula blommor. Den gamla ägaren kallade dessa för "Studentknappar" men vad har de för riktigt namn? Kan det vara Rabattsmörblomma?

Gula blommor i massor!

Tack för att ni finns!
Hannele
De två först är ogräs (namn kan du hitta i vilken Flora som helst).
De gula är ranunkel, lite känsliga för kyla, men tydligen inte hos dej.
Piccante
Det som trängs med påskliljorna ser väl ut att vara någon måra.

Vita långstjälkade saker tror jag är löktrav.

Gula blommor i massor- vet ej men det är i alla fall en trädgårdsväxt eftersom det inte finns några liknande vilda. Påminner om någon smörboll med dubbelt så många kronblad eller något i den stilen?
hellen99
Visst är de gula blommorna Ranunkel (även smörblomman är en sorts Ranunkel), så du har alldeles rätt Linda, det är en slags smörblomma! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon