Pernilla & Lars
Hejsan!

Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om jag kunde få förslag på buskar som har rödbruna blad.

Har en uppfart med några träd och vill sätta buskarna i mellan dels för skydd och dels för det estetiska.

Vill gärna ha något som bryter mot vår resterande tomt som är ganska så grön, därav det lite mera rödbruna.

Har ni förslag på andra fina buskar som inte är rödbruna så gör det ingenting. Gärna något färglatt, kanske inte så "vanligt".

Kram & Tack!

wub.gif
Sollan
Japansk lönn, finns flera sorter som är mycket vackra. Bronsrodgersia som är en högvuxen perenn.
Eva 33c
Physocarpus Diabolo är en lättodlad buske med rödbruna blad.
Det är den bakom riddarsporren på bilderna nedan.

Pernilla & Lars
Hej Eva!

Physocarpus Diabolo var en jättefin buske som jag faktiskt tror att jag ska gå och köpa mig. Har du några andra fina tips på någon annan buske som skulle kunna "gifta" sig bra med Diabolon och allt det gröna.

Tack för svar!
wub.gif
Ophelia
Finns ju vackra japanska lönnar och den rödbladiga perukbusken (kan vara känslig). Vill ni ha andra med variegerande blad finns även Weigela (trädgårdsprakttry) med vackra blommor, Nana har röda blad, Koreana har mörka blad. Olika Malus purpurea om ni vill ha något högre, likaså blodolvon. Sedan finns även blodplommon. Finns även blodfläder som jag tycker är urtjusig.

Som kontrast kanske brokbladiga eller gula färger? Gulbladig smällspirea? Weigela med brokiga blad, kornell, ullvide (silvriga ulliga blad), gulbladig fläder, aralia.

Annars kan det ju fungera att sätta in höga gräs med trevliga vippor.
Hannele
Det är väl bara att gå till närmaste plantskola och fylla korgen med allt med rödbruna blad..
Svartbladig prydnadsapel, Malus pourpre 'Royalti' har nästan svarta små frukter:

linvik
Det finns en rödbladig ormhassel du skulle kunna använda. Fast kanske inte vid garageinfarten eftersom den riskerar att gå sönder om det blir mycket snöskottning, utan mer som solitär. Det skulle vara så himla snyggt att på vintern att ha belysning på den. Ormhasseln är den där busken med jätteknotiga grenar.

Ett annat förslag på tålig buske är berberis. Den finns i olika färger och blir jättevacker på hösten.

Min gröna:

På hösten:

Här är länk till bilder på andra berberisbuskar.

Uppdaterat: Kolla här en rödbladig berberis, oklippt och klippt!
Rödbladig berberis
Hannele
Berberis finns jättevackra som är rödbruna hela året:

Perukbuske är också fin.
Eva 33c
CITAT
buske som skulle kunna "gifta" sig bra med Diabolon och allt det gröna.

Möjligheterna är förstås oändliga, men jag hade ett tag en lågväxande Salix lanata framför min Diabolo. Den har ulliga silverfärgade blad, och det var hemskt snyggt. Men Salixen växte inte så bra hos mig, utan frös tillbaka varje år. Men jag bor i zon 5 så med bättre klimat funkar det säkert bättre.
Pernilla & Lars
Tack alla för era svar, jag ska ut och sondera terrängen lite både hos handelsträdgårdarna här hemma samt på nätet.

Jag har även fått hem min digitalkamera igen så nu ska jag också försöka att skaffa mig lite bilder som jag kan lägga in.

Kram och Tack!
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon