Pernilla & Lars
Hejsan!

Jag skulle bli vldigt glad och tacksam om jag kunde f frslag p buskar som har rdbruna blad.

Har en uppfart med ngra trd och vill stta buskarna i mellan dels fr skydd och dels fr det estetiska.

Vill grna ha ngot som bryter mot vr resterande tomt som r ganska s grn, drav det lite mera rdbruna.

Har ni frslag p andra fina buskar som inte r rdbruna s gr det ingenting. Grna ngot frglatt, kanske inte s "vanligt".

Kram & Tack!

wub.gif
Sollan
Japansk lnn, finns flera sorter som r mycket vackra. Bronsrodgersia som r en hgvuxen perenn.
Eva 33c
Physocarpus Diabolo r en lttodlad buske med rdbruna blad.
Det r den bakom riddarsporren p bilderna nedan.

Pernilla & Lars
Hej Eva!

Physocarpus Diabolo var en jttefin buske som jag faktiskt tror att jag ska g och kpa mig. Har du ngra andra fina tips p ngon annan buske som skulle kunna "gifta" sig bra med Diabolon och allt det grna.

Tack fr svar!
wub.gif
Ophelia
Finns ju vackra japanska lnnar och den rdbladiga perukbusken (kan vara knslig). Vill ni ha andra med variegerande blad finns ven Weigela (trdgrdsprakttry) med vackra blommor, Nana har rda blad, Koreana har mrka blad. Olika Malus purpurea om ni vill ha ngot hgre, likas blodolvon. Sedan finns ven blodplommon. Finns ven blodflder som jag tycker r urtjusig.

Som kontrast kanske brokbladiga eller gula frger? Gulbladig smllspirea? Weigela med brokiga blad, kornell, ullvide (silvriga ulliga blad), gulbladig flder, aralia.

Annars kan det ju fungera att stta in hga grs med trevliga vippor.
Hannele
Det r vl bara att g till nrmaste plantskola och fylla korgen med allt med rdbruna blad..
Svartbladig prydnadsapel, Malus pourpre 'Royalti' har nstan svarta sm frukter:

linvik
Det finns en rdbladig ormhassel du skulle kunna anvnda. Fast kanske inte vid garageinfarten eftersom den riskerar att g snder om det blir mycket snskottning, utan mer som solitr. Det skulle vara s himla snyggt att p vintern att ha belysning p den. Ormhasseln r den dr busken med jtteknotiga grenar.

Ett annat frslag p tlig buske r berberis. Den finns i olika frger och blir jttevacker p hsten.

Min grna:

P hsten:

Hr r lnk till bilder p andra berberisbuskar.

Uppdaterat: Kolla hr en rdbladig berberis, oklippt och klippt!
Rdbladig berberis
Hannele
Berberis finns jttevackra som r rdbruna hela ret:

Perukbuske r ocks fin.
Eva 33c
CITAT
buske som skulle kunna "gifta" sig bra med Diabolon och allt det grna.

Mjligheterna r frsts ondliga, men jag hade ett tag en lgvxande Salix lanata framfr min Diabolo. Den har ulliga silverfrgade blad, och det var hemskt snyggt. Men Salixen vxte inte s bra hos mig, utan frs tillbaka varje r. Men jag bor i zon 5 s med bttre klimat funkar det skert bttre.
Pernilla & Lars
Tack alla fr era svar, jag ska ut och sondera terrngen lite bde hos handelstrdgrdarna hr hemma samt p ntet.

Jag har ven ftt hem min digitalkamera igen s nu ska jag ocks frska att skaffa mig lite bilder som jag kan lgga in.

Kram och Tack!
wub.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon