Jag tog en vinterstickling av vinranka från min trädgård i april, och nu har den fått små blad vid två noder. Men vid den översta noden är bladen lite bruna i kanten och det finns små svarta prickar på undersidan av bladen. Jag kan inte se om det är nån slags ohyra, men prickarna går att ta bort, fast det är svårt. På moderplantan (som just börjat få blad) ser jag inga sådana bruna kanter och svarta prickar. Vad ska jag göra? Är den på väg att gå under....?
RibesRubusVitis
27-05-2006, 21:12
Det är rätt vanligt att bladen vid en av noderna vissnar ner, när tillväxten koncentreras till den andra noden. Så har det gått på flera av mina sticklingar. Däremot har jag ingen erfarenhet av ohyra på vinrankor, bara mjöldagg som är en svampsjukdom. OM du faktiskt har fått löss eller andra smådjur, borde detta kunna kureras med Provadopinnar. Du ska ju inte skörda några druvor på ett par år, och då har giftet sedan länge försvunnit.
Tänk också på att bara för att det kommit några små blad, så är det inte säkert att rötterna är tillräckligt utvecklade. Sätt inte rankan i solsken, och behåll en plastpåse över krukan tills det blivit 4-5 kraftiga blad på samma skott. På så vis förhindras uttorkning genom avdunstning från bladen.