Glenn
Läste i en bok här hemma om att man kunde göra gödningsvatten genom att fylla upp en hink med vatten och lägga i nässlor och vattnet kan man efter att par dagar använda som gödselvatten. Det står också att man skall späda ut vattnet så det ser ut som svagt te.

Har någon testet detta tidigare?
Har det fungerat?
Hur många delar vatten respektive "te" tog ni?
Något annat som man bör tänka på?

Tacksam för svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pressa ner så mycket nässlor du kan, fyll på med vatten rör ca 1 gång per dag efter 1-2v stinker det rejält då är det klart att använda, lagom dos till det mesta är 1 liter nässelvatten till 10 liter vatten. Till hungriga grödor som pumpa och squash kan man ha ännu starkare lösning.
(om du inte vill ha en massa flugor i nässelvattnet använd lock)

Glenn
Oki tack så mkt för hjälpen smile.gif Då skall jag sätta på lock på hinken och så åker den ut på balkongen tongue.gif
Whiskuchi
Och - ett litet råd - sniffa INTE i den för att känna om den stinker så som alla säger laugh.gif
Glenn
Varför skall man inte lukta i den? Obeglig lukt eller sticker det till i näsan? Jag luktade i hinken senaste idag, och den står fortfarande inomhus...i mitt rum och det luktar nässlor i hela rummet tongue.gif
Whiskuchi
Den stinker. Ojoj vad den stinker. Jag begick misstaget att öppna min hink inne i växthuset förra året. Det kommer jag inte göra om - gick inte att vara därinne sen biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När det är färdigt att använda stinker det värre än ett illaskött utedass, inget jag skulle ha inomhus.
Glenn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-05-2006, 12:32)
När det är färdigt att använda stinker det värre än ett illaskött utedass, inget jag skulle ha inomhus.

Nu åker det ut på balkongen på en gång. Om det luktar utedass om det så är det inget som jag vill ha i rummet laugh.gif
guns
Om du har hinken på balkongen kommer du inte att kunna öppna dörren, det stinker alltså något fasansfullt. Kan jämföras med surströmming.
Glenn
Haha och jag som nästan dör när jag känner lukten av surströmming. Blir nog mamma eller pappa som får vattna med det där senare tongue.gif
Whiskuchi
Nejdå, klart du ska använda det - det är grymt effektivt. Och turligt nog ska det spädas före användning så man slipper kvävas biggrin.gif
Glenn
Men då får mamma eller pappa späda det om det nu luktar surströmming om det tongue.gif
Green Thumb
Passa fröna på nässlorna bara - att inte blomfröerna följer med ner i hinken. Jag planterade flera nässlor när jag använde vattnet. Inte särskilt smart. sad.gif
arno
Jag bli förvirrad av den här tråden - luktar det surströmming eller luktar det illa?
Glenn
CITAT (Green Thumb @ 30-05-2006, 00:17)
Passa fröna på nässlorna bara - att inte blomfröerna följer med ner i hinken. Jag planterade flera nässlor när jag använde vattnet. Inte särskilt smart. sad.gif

Oooooops. Dem blommade när jag slängde ner dem i vattnet blink.gif Får försöka sila vattnet sen eller nått, om fröna nu inte är pytte pytte små??
Gurkan
CITAT (Glenn @ 30-05-2006, 00:59)
Passa  fröna på nässlorna bara - att inte blomfröerna följer med ner i hinken.  Jag planterade flera nässlor när jag använde vattnet.  Inte särskilt smart.   sad.gif

Oooooops. Dem blommade när jag slängde ner dem i vattnet blink.gif Får försöka sila vattnet sen eller nått, om fröna nu inte är pytte pytte små??

Ingen fara med fröna så här dags på säsongen men lycka till med lukten ..... tongue.gif

Jag önskar er en skön vår på balkongen !!! laugh.gif
Glenn
CITAT (Gurkan @ 30-05-2006, 02:02)
CITAT (Glenn @ 30-05-2006, 00:59)
Passa  fröna på nässlorna bara - att inte blomfröerna följer med ner i hinken.  Jag planterade flera nässlor när jag använde vattnet.  Inte särskilt smart.   sad.gif

Ingen fara med fröna så här dags på säsongen men lycka till med lukten ..... tongue.gif

Jag önskar er en skön vår på balkongen !!! laugh.gif

Lukten blir nog inge problem om hinken står ute. Vi har inte ens fixat balkongen i år så d e väl grannarna som kanske blir lite sura tongue.gif
silas
men alltså, när ni säger att det luktar illa.... _hur_ illa? så pass att det faktiskt kan bli ett problem att ha på balkongen eller kolonilotten för att grannarna störs?

jag använde nässelvatten för en massa år sedan, men jag tror att jag inte lät det ligga tillräckligt länge då. det luktade nämligen inte alls särskilt hemskt.... hjälper det inte alls om man inte låter det ligga tillräckligt länge?
shaman958
CITAT (silas @ 30-05-2006, 14:17)
men alltså, när ni säger att det luktar illa.... _hur_ illa? så pass att det faktiskt kan bli ett problem att ha på balkongen eller kolonilotten för att grannarna störs?

jag använde nässelvatten för en massa år sedan, men jag tror att jag inte lät det ligga tillräckligt länge då. det luktade nämligen inte alls särskilt hemskt.... hjälper det inte alls om man inte låter det ligga tillräckligt länge?

har fixat en omgang nässelvatten och det luktar fruktansvärt ohmy.gif jag har en plasthink med lock och det står bakom stallet, hämtade en koncentrad mängd och på väg upp till huset var det nära jag kräktes wacko.gif
men det funkar säkert bra.
satt en liten igelkott och vaktade hinken, gömde sig under vedstaplen och kollade vad jag sysslade med.
silas
okej... så inget att rekomendera för grannsämjans skull då?
Eva 33c
Det luktar inte så länge locket är på, så det är värst när man måste använda det! Helst ska man röra om i röran också! Lock måste man ha också för att hindra att man får en myggodling. Jag använder det i växthuset och i trädgårdslandet, skulle nog inte vattna mina krukade växter vid uteplatsen, tycker faktiskt att det luktar efter användning också. Inte fruktansvärt men så pass att det ger lite "lagårdskänsla" rolleyes.gif
Ewa L
Jag är noga att gå ut senare än 22-tiden och vattna med det. Bor i vanligt villaområde och visst, jag får göra vad jag vill på min tomt. Men lukten, den stannar definitivt inte på min tomt.

Däremot tycker jag den är bort på morgonen igen.
surren
Okej de framgår tydligt att de STINKER!!!

Hur länge blir stanken kvar om man vattnar en kruka med syran?
Morgue
CITAT (surren @ 15-06-2006, 23:00)
Okej de framgår tydligt att de STINKER!!!

Hur länge blir stanken kvar om man vattnar en kruka med syran?

Mitt nässelvatten på balkongen luktar knappt nånting skaffa en akvariepump som bubblar i hinken då slipper du 90 95 % av lukten mitt luktar iaf inte illa läste nåt om det det hade visst med aeroba och anaeroba bakterier och göra eller nåt ....
Frida H
Jag skulle inte vilja ha min balkong bredvid någon som "kokar" nässelvatten. Det luktar skit. Men jag har trädgård o inte tycker jag det luktar mer än runt där hinken står. wacko.gif
surren
Nu borde min 10 liters hink vara klar efter 2 veckors kokning! Men jag kommer inte använda så mycket direkt, det går väll bra o spara till senare tillfälle?
Sommartorparn
Hänger på med två frågor:

1) Är det helt nödvändigt att späda ut det innan man vattnar med det? Kan man inte pytsa ut det som det är över gräsmattan medelst en hink, och sedan vattna med slangen?????
(Jag har en 100 liters-tunna full med detta och om man ska späda 1:10 så blir det orealistiskt många vändor med vattenkannan, dessutom sätter silen igen hela tiden.) sad.gif

2) Hur gör ni för att fröna inte ska sprida sig? Jag trodde dom skulle ruttna i vattnet
sad.gif
(Faktiskt enda anledningen till att jag gör nässelvatten/vallörtsvatten är att jag har så många av dessa växter och klipper alltid ner dom efter midsommar för att dom inte ska fröa. Vågar inte lägga dom i komposten p.g.a. fröna, så därför hamnar dom i tunnan. Trodde fröna skulle förstöras i vattnet....)
olgak
CITAT (Sommartorparn @ 30-06-2006, 16:49)
Hänger på med två frågor:

1) Är det helt nödvändigt att späda ut det innan man vattnar med det? Kan man inte pytsa ut det som det är över gräsmattan medelst en hink, och sedan vattna med slangen?????
(Jag har en  100 liters-tunna full med detta och om man ska späda 1:10 så blir det orealistiskt många vändor med vattenkannan, dessutom sätter silen igen hela tiden.) sad.gif

Jag använde nässelvatten på mina squasch förra sommaren och då gjorde jag precis som du sa, att jag hällde på nässelvatten outspätt och sen vattnade med slangen, men jag kände mig lite busig! Det blev inga problem, men squasch gillar ju stark gödsel. Jag skulle inte våga göra så på vad som helst, ska bli kul att se vad folk svarar.
surren
Nu har jag silat sopan. FYYYYYYYYYYYYYYYYY HEL***E va de stank när man hade trynet i hinken, gick ut i skogen för allmänhetens skull och på 3 minuter hade de kommit en hel flug svärm och ville ta för sig av vätskan, aldrig sett så stora flugor som kom :s

Aja nu ligger den nästan svarta sörjan i pet flaskor o väntar. Hoppas verkligen att de funkar bra för den där lukten va de värsta lukten ja kännt!
Åsa, mälardalen zon 2
Man ska nog inte spara nässelvattnet så länge ifall man får tro denna rtikel:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-5/ODN89-5D.HTM

Koncentrerad vallörtsnäring brukar man dock kunna spara och använda på vintern och den brukar inte dofta så mycket.

Såhär gör man koncentrerad vallörtsnäring.
surren
Aha ajdå. Kanske går åt rätt fort ändå.
Sommartorparn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-07-2006, 13:50)
Man ska nog inte spara nässelvattnet så länge ifall man får tro denna rtikel:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-5/ODN89-5D.HTM

Koncentrerad vallörtsnäring brukar man dock kunna spara och använda på vintern och den brukar inte dofta så mycket.

Såhär gör man koncentrerad vallörtsnäring.

Jag går efter ett recept (hittar det inte nu) där man blandar nässlor + vallört och fräken, fast jag bryr mig inte om proportionerna. Receptet gällde en liten kvantitet och det talades om att knyta in växterna i en duk. Jag fyller helt en vattentunna med växter och sedan på med vatten. Att knyta in allt detta i en duk är inte möjligt.laugh.gif

Jag läste länken om nässelvatten, men blev inte så mycket klokare. Det står man ska hälla i benmjöl men inte varför. Det står att vattnet blir värdelöst om det står för länge, men det står inte uttryckligen att det blir skadligt. wacko.gif Inte heller varför man måste späda och vad som händer om man inte gör det. wacko.gif Jag får väl pröva själv och se om gräsmattan fräts bort. laugh.gif För mig är inte gödningseffekten det viktigaste (eftersom detta alltid sker efter midsommar när jag skär ner alla dessa ogräs) utan för mig är detta ett sätt att bli av med riskabel grönmassa utan att behöva ta det i bilen till tippen.

Jag har ett par gånger använt sådant gödselvatten året efter och har inte märkt att några växter har tagit skada av det. Det luktade fortfarande gödsel om det. Men, som sagt, jobbigt att vattna ut allt om det ska spädas, så det slutade med att jag vräkte ut det mesta i komposten. Fördelen med att ha växterna på ruttning i vattentunnan var att de hårda stjälkarna bröts ner snabbare i komposten sedan. Vad som hände med fröna skulle jag gärna vilja veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon