Cattis4
27-05-2006, 21:40
Halloj,
Har i trädgården sedan tidigare japansk blodlönn och en låg rödbladig astillbe. Skulle nu vilja ta upp denna rödabruna färg i ytterligare en rabatt. Är det någon som har bra förslag på en tålig perenn som är rödbladig? De ska stå bakom en rad av funkior i ett halvskuggigt läge i zon 2.
Hälsningar
Cattis
Penstemon digitalis 'Husker red strain' är en tålig perenn med rostbrunt/lilaaktigt bladverk, hade ingen bra egen bild på den men hitta de denna på nätet:
violina
27-05-2006, 23:22
Finns en rödbladig Ligularia 'Desdemona' som jag tycker är fin och som blir tillräckligt stor för att stå bakom funkiorna eller ett rött Silverax, Cimicifuga ramosa `Brunette´. Går bra i skugga.
Ophelia
28-05-2006, 06:50
Rödbladig alunrot. Den passar i de flesta lägen. Finns många olika rödbladiga sorter. Ajuga finns som brok/rödbladig ( t e x Braunhertz).
fruberglund
28-05-2006, 08:18
Bara älskar Rodgersia, underbar färg. Har länge letat efter en och nu har jag äntligen hittat en, är såååå lycklig
Cattis4
28-05-2006, 21:06
Tack för alla svar.
Nu ska jag bara söka runt på nätet så jag vet hur de ser ut.
/Cattis
Var bara tvungen och lägga till underbara höstsilverax som blir ganska hög och är underbart vacker tillsammans med solhatt.
Mvh Sillan
kerstin z5-6
29-05-2006, 19:45

Alunroten "Obsidian

Rött med silver blir ännu rödare och inte så dystert:)
Maggan H
29-05-2006, 19:48
Guldlysing, ljuvlig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.