Cattis4
Halloj,

Har i trädgården sedan tidigare japansk blodlönn och en låg rödbladig astillbe. Skulle nu vilja ta upp denna rödabruna färg i ytterligare en rabatt. Är det någon som har bra förslag på en tålig perenn som är rödbladig? De ska stå bakom en rad av funkior i ett halvskuggigt läge i zon 2.

Hälsningar
Cattis
Betty
Penstemon digitalis 'Husker red strain' är en tålig perenn med rostbrunt/lilaaktigt bladverk, hade ingen bra egen bild på den men hitta de denna på nätet:

violina
Finns en rödbladig Ligularia 'Desdemona' som jag tycker är fin och som blir tillräckligt stor för att stå bakom funkiorna eller ett rött Silverax, Cimicifuga ramosa `Brunette´. Går bra i skugga.
Ophelia
Rödbladig alunrot. Den passar i de flesta lägen. Finns många olika rödbladiga sorter. Ajuga finns som brok/rödbladig ( t e x Braunhertz).
fruberglund
Bara älskar Rodgersia, underbar färg. Har länge letat efter en och nu har jag äntligen hittat en, är såååå lycklig smile.gif
Cattis4
Tack för alla svar. smile.gif smile.gif smile.gif

Nu ska jag bara söka runt på nätet så jag vet hur de ser ut.

/Cattis
sillan
Var bara tvungen och lägga till underbara höstsilverax som blir ganska hög och är underbart vacker tillsammans med solhatt.
Mvh Sillan wub.gif
kerstin z5-6

Alunroten "Obsidian

Rött med silver blir ännu rödare och inte så dystert:)
Maggan H
Guldlysing, ljuvlig! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon