daniel-macias
27-05-2006, 22:31
Hejsan, finns det någon här som vet hur t-röd(etanol främst) påverkar en växt? Dvs om man vattnar den med etanol.
RibesRubusVitis
27-05-2006, 22:50
Låter som ett jungfruligt forskningsfält; den som är vetenskapligt nyfiken bör givetvis genast inleda empiriska studier. (Kan man egentligen ”vattna” med etanol, även om det finns spritade ärtor?)
Har du av misstag råkat begjuta roten med sprit, torde stora mängder vatten hjälpa.
daniel-macias
27-05-2006, 22:57
Det är inte en större forsknign jag sysslar med, utan ett sista arbete under mitt sista år på gymnasiet.
Arbetet går ut på att man ska odla två krukor med lika många frön, och därefter utsätta en av dom för något, som kan ändra växtens utveckling eller liknande. Jag valde att vattna min experiment kruka med etanol.
Givetvis utförs studier och tester, men i min rapport ska en förstudie ingå, där man ska ha en aning på vad som ungefär vad som bör hända, genom att fråga andra eller någon som vet vad som bör hända.
Och det är just denna förstudie jag försöker finna information till.
Mvh//Daniel M
Hannele
27-05-2006, 23:26
CITAT (daniel-macias @ 27-05-2006, 23:57)
Arbetet går ut på att man ska odla två krukor med lika många frön, och därefter utsätta en av dom för något, som kan ändra växtens utveckling eller liknande.
Spännande, nikotin är också ett gift mot växterna,
men sådan undersökning gjordes redan för 100 år sedan..
RibesRubusVitis
28-05-2006, 00:18
Som arbetshypotes bör du nog utgå från att växten påverkas negativt; i annat fall skulle någon redan ha rekommenderat spritinblandning. Men sedan kan jag tänka mig en förfinad uppläggning av försöket: När fröna i den ena krukan grott, sätts varje liten planta i en egen liten kruka. (Om växterna i kontrollgruppen inte står alltför tätt, behöver de inte omplanteras.) Anta att du då har tio småplantor i varsin kruka, numreras dessa från 1 till 10. Blir det många plantor, kan du ha flera i varje kruka. Sedan vattnas kruka 1 med 10 procent alkohol, nr 2 med 20 procent och så vidare. Har du fler småplantor, kan du ha kortare intervall, kanske 5 procent.
Nu kan man nog misstänka att spriten är så giftig att även en liten inblandning är dödande. Då behöver man inte bry sig om att vattna med 100 procent, utan kanske prova med 2, 4, 6, 8 procent osv. (Kontrollgruppen får bara rent vatten.)
En komplicerande faktor är att T-röd innehåller denatureringsmedel, som är ett gift i sig och ska avhålla A-lagare från en billig fylla. På min tid hade skolans kemilärare tillgång till ren teknisk sprit; antagligen har det blivit strängare i våra dagar. Men annars kunde man ju tänka sig enklare alkoholdrycker i varierande utspädning för att eliminera denna felkälla.
Om så hypotesen bekräftas, borde plantorna, uppställda från vänster till höger, efter försöket beskriva en nedåtgående linje med helt döda växter ute till höger. Kanske upptäcker du något sensationellt – att kurvan först stiger, därefter planar ut för att sedan avta, och att t ex en tioprocentig inblandning av alkohol är det optimala! (Förutsatt att inte kontrollgruppen överlag är större och grönare.)