daniel-macias
27-05-2006, 22:33
HEjsan vet någon här hur t-röd(främst etanol) påverkar en krukväxt? Dvs om man vattnar växten med etanol, i mitt fall är det ärtor som planterats.
Mvh//Daniel M.
tror inte att det är en bra idé. Alkohol är skadligt för många olika livsformer, varför inte på växter? I skolan hade vi en gång en växt som en växtplågare vattnat med en blandning av diskmedel och vatten, den växten mådde inte bra.
Vi har precis gjort en labb i skolan om just detta. Växterna som stod i etanol (snittblommor) mådde till en början bättre än de andra men sedan gick det fort (som f-n) utför med dem.
Summa: vattna inte med etanol.
Ciczi
foolishRice
28-05-2006, 13:40
... högre volymprocent etanol är ganska effektivt för att avdöda en växt.
lillrauk
28-05-2006, 16:16
Haha, apropå detta så misstog jag en gång en flaska terpentin för helt vanligt vatten och det gick plågsamt dåligt. Jag kunde under följande dag följa terpentinets väg upp genom monsteran och totalt avdöda allt liv i sin väg... Ve och fasa, det var en sorg att beskåda.
IceCube
28-05-2006, 16:32
CITAT (lillrauk @ 28-05-2006, 17:16)
Haha, apropå detta så misstog jag en gång en flaska terpentin för helt vanligt vatten och det gick plågsamt dåligt. Jag kunde under följande dag följa terpentinets väg upp genom monsteran och totalt avdöda allt liv i sin väg... Ve och fasa, det var en sorg att beskåda.
Det kan jag förstå.
foolishRice
28-05-2006, 17:54
Var det inte bara att kapa vid lämplig nivå då??
CITAT
kunde under följande dag följa terpentinets väg upp genom monsteran och totalt avdöda allt liv i sin väg...
Alexander-VG-zon3
28-05-2006, 18:22
CITAT (foolishRice @ 28-05-2006, 18:54)
Var det inte bara att kapa vid lämplig nivå då??
CITAT
kunde under följande dag följa terpentinets väg upp genom monsteran och totalt avdöda allt liv i sin väg...
det hadde jag gjort kpata av direkt när man så man vattnat emd fel ,mer att rota om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.