Full version: Avenbokshäck
Lotta Zon III
Är det någon mer än jag som haft problem med nyplanterad Avenbokshäck denna vinter? Jag planterade min häck i slutet på september, hur varmt som helst, två veckor senare snöade det.........avmogningsproblem? Häcken bestod av 150-175 cm höga krukodlade E-plantor. Planterat i väl förberett "planteringsdike" (t.o.m dräneringsslang i botten). Vattnat väl, (bevattningsslang utlagd)...i våras upptäckte jag att topparna och grenarna såg döda ut. Nu måste jag skrapa på barken så långt ned som 50 cm ovanför marken för att finna grönt.

Knepigast av allt är att jag har planterat tre rönnar (Joseph Rock) härdiga till Zon 3, ett par meter i från häcken. Samma förutsättningar, men planterade något tidigare. Dessa rönnar var jag rädd skulle stryka med, men de mår prima.

Nu har jag nya plantor som jag har planterat, men jag skulle gärna vilja veta om fler haft problem i Stockholmstrakten med vintern som varit?

Jag skulle också vilja veta om någon kan komma på vad jag gjort fel?

sad.gif
Kerstin i Malmö
Jag har hört att man egentligen ska sätta avenbok på våren... Själv satte jag min hösten 2001 men så sent som sista helgen i oktober. Kanske att du satte för tidigt på hösten? Dock var ju dina krukodlade och då tycker man det borde gå bra.

Sedan har jag också en del toppar som dött, tyvärr. Efter första vintern var det mest men även denna vinter har tagit en topp eller två.

Lycka till med dina nya! Jag antar du fick dom som ersättning!?

Kerstin - med spirande grön klen avenbokshäck
Lotta Zon III
Jodå, jag fick dem som ersättning. Besiktning gjordes på plats, och ingen kunde se något fel begånget av mig.....(Möjligtvis kan man nu ha synpunkter på ersättningsplantorna...De har varit toppade, och så har man tagit grenar och gjort nya toppar av. Skall man behöva finna sig i det?) Min teori är att plantorna har vuxit plantskolan över huvudet, eftersom de är rätt grova vid basen, samt att de egentligen borde ha planterats om. Det är väldigt trångt i krukorna........)

Sedan blir jag lite beklämd om Du har haft problem i Zon 1 (även om inte lika mycket som jag).

Detta är mitt första rejäla misslyckande, så mitt självförtroende avseende mina [fantastiskt och omvittnat] gröna fingrar har fått sig en rejäl knäck!! Otroligt tacksam för uppmuntrande tillrop:-)
Kerstin i Malmö
Tråkigt om inte ersättningsplantorna inte verkar ok men misströsta inte. Jag hade en arbetskamrat innan som satte två avenbokshäckar. Den ena klippte dom ner som typ liguster och den andra fick växa efter konstens alla regler. Dom blev lika fina enligt honom!!

Malmö är ett blåshål! Och blåst mycket har det gjort dom senaste åren, mer än vanligt tycker jag. Jag tror blåsten kan ge stora skador och då har zonen ingen beydelse tyvärr.

Så länge där är liv i häcken så finns det hopp! Man har ju sett ett antal häckar genom åren så man vet ju att dom växer upp tillslut även ifall jag tvivlar ibland. Men visst är den högre och bredare i år men det lär ta tid...

Och du, mina fingrar är också rejält gröna men vädrets makter kan man inte göra mycket åt!

Kerstin
Ann i Göteborg
Vintern 95-96 var kall som den senaste och jag satte avenbok i oktober. Våren därpå fick jag ersätta 90% av dem då de torkat av vårsolen och tjälen...men nu är häcken fin!

Det är nog inte så dumt med vårplantering...
Cilla
150-175 cm höga plantor är inte helt lätta att etablera. Möjliga orsaker till topptorkan kan vara
rotsnurr eller intorkade finrötter från lång tid i kruka under sommaren,
för mycket vatten vid plantering (= för lite syre till rötterna),
lång torr vår,
kall vinter som kan ha varit plantornas första

och säkert fler orsaker än så. Dålig avmognad kan det också ha varit, men det borde som enskild orsak inte ha lett till grendöd en meter ned. Annars är ett vanligt problem att man tar upp träd och buskar för tidigt från plantskolan så att de inte hinner avmogna. Inte innan november i södra Sverige/Danmark bör de tas upp säger många som planterar växter som har några år på nacken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon