MrNorth
27-05-2006, 22:48
Jag håller på att bygga ett yotsume-gaki (foureyed fence) i min trädgård. Och då det är ett japanskt staket så behöver jag bambu. Jag har kollat hos de lokala handlarna (okultiverade barbarerna) som ex jem o fix, cheapy, byggmax och de hade inget att bjuda på.
Jag hittade faktiskt på blekingeplantan exakt den sortens bambu jag ville ha, kruxet var att de stavarna 5 cm tjocka och 1.8 meter långa kostade 60 kr styck. Dessa var importerade från japan, och lackade etc etc... inte riktigt det jag är ute efter. De jag behöver är minst 180 cm långa, minst 3 cm i diameter. Och de behöver inte vara speciellt "fina", alltså slipade, lackade o så...
VAR på denna jord (förutom i japan) kan man köpa dem? Till rimliga priser såklart... typ 80 st för 800 kr el nåt sånt... tycker jag är helt acceptabelt.
Helst i blekinge, småland el skåne... Jag bor i blekinge
MVH
Henrik
Christa
05-06-2006, 06:45
Jag har för mig att jag köpte mina bambustavar på coop forum i Borås. Finns säker på andra coop forum i så fall. Vill man ha många kan man säkert höra om de kan fixa ett större parti till ett bättre pris. Jag tror det är större chans i trädgårdsaffärer än byggaffärer. Lord Nelson och Willab kanske också har något. Du kan ju slänga ut denna fråga i någon annan del av detta forum också.
Christa
05-06-2006, 06:51
Vill tilläga att det nog är 10 år sedan jag köpte mina bambustavar så du inte drar iväg till Borås...

men jag har för mig att jag sett dem senare. Minns dock inte alls vad de kostade.
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2006, 12:45
Synd att du inte bor närmre Uppsala det var en annons i UNT idag att Siden Selma (säljer lakan och dylikt) nu även säljer exotiska gröna Bambustavar för trädgårds och altaninredning, snickerier mm.
Det här är vad de tar för bambun
Diameter 2,5cm: 3m stavar 10kr, 6m stavar 20kr
Diameter 5cm: 3m stavar 25kr, 6m stavar 50kr
Diameter 12,5cm: 3m stavar 60kr, 6m stavar 130kr
visbylinda
05-06-2006, 17:32
Jag var på Rusta idag och såg att de hade en hel del saker byggda av bambu. De hade bl.a vindskydd och spaljéer. Om du har en Rusta i närheten kan du ju kolla om det går att separera bambustavarna från varandra? Stavarna verkade inte vara bredare än 15 mm i diameter men de längsta var över 2 meter långa. Har ingen aning om du anser att de är tjusiga nog men superbilligt var det iallafall!
Tyvärr verkar de ha klantat sig med bilderna på sin webbsida för alla grejer med just bambu saknar sina bilder. Kanske dyker de upp så småning om.
Bambugrejerna som tyvärr saknar bilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.