Whiskuchi
Jag har fått syn på ett så otroligt läckert fågelbad. Tyvärr är det lite för dyrt för min plånbok så jag undrar om det kan gå att gjuta nåt liknande själv.. frågan är hur? Finns det någon betongvan uppfinnarjocke här som kan klura ut bästa sättet? smile.gif

Funkar inte bilden, finns det här
joppino
Hmmm... Om du har en sandbädd och formar den efter önskemål, gör en kulle i mitten och ta en plastsäck och häll i betong , lägg den över din sandbäddsform och låt brinna.. så har du nog ditt fågel bad dagen därpå rolleyes.gif ..
Whiskuchi
Smart idé med plastsäcken! smile.gif Löser problemet med "tygvecken" på smidigt sätt. Då återstår problemet att försluta säcken "rakt" - undrar om det kan räcka att rulla in kanten ordentligt och fästa med klädnypor o dyl? Eventuella ojämnheter på kanten borde ju gå att putsa bort med kniv när det brunnit... tongue.gif
visbylinda
Kanske är det här en helt tokig idé (jag har aldrig gjutit i betong) men jag nämner den ändå.
Kan man inte "sy" ett kvadratiskt örngott av en svart sopsäck och hälla i betong i den? Kanske ställa nåt ovanpå den fyllda kudden för att få till gropen?
Whiskuchi
Lägga den "rättvänt" och trycka ner avtrycket istället? Joo, det kanske är lättare..? Man måste nog ändå ha en grop under för att kanterna ska imitera kuddens upplyfta hörn ändå - eller blir det kanske så automatiskt om säcken är tillräckligt fylld? Tål att tänkas på.. jag gick ut och gjöt ett rabarberblad så länge för att få utlopp för gjutarlustan laugh.gif
Green Thumb
. . .jag gick ut och gjöt ett rabarberblad så länge för att få utlopp för gjutarlustan - Whiskuchi[QUOTE]

Ooooo va´fint - hur gjorde du då?
Whiskuchi
CITAT (Green Thumb @ 30-05-2006, 00:31)
Ooooo va´fint - hur gjorde du då?

här smile.gif
Har inte avtäckt det än, så jag vet inte hur det blev. Men roligt var det ändå!! tongue.gif
Boxer
Vilket urläckert fågelbad för morgontrötta sädesärlor. wub.gif

Berätta om/när du gör en sådan.
mulle
CITAT (Boxer @ 30-05-2006, 21:22)
...fågelbad för morgontrötta sädesärlor. wub.gif

... det var vackert sagt!
wub.gif
Mulle
mammafia
åå vad coolt.vill göra flera stycken....men mannen här i huset tycker nog inte att sånt "krimskrams" ska vara i trädgården sad.gif ....Måste försöka att övertala honom på nåt sätt sleep.gif
fruberglund
Riktigt fin kudde! Men det är klart, priset var ju lite saftigt för min plånbok också sad.gif Rabarberblad har jag dock gott om men det får bli nåt annat år, har så mycket annat i år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon