Full version: Toppa chiliplantor
gustav1977
Hej!

Har två chiliplantor som växer inomhus under lysrörsljus. De växer på bra och verkar trivas. Eftersom jag har tänkt att ha plantorna inomhus så skulle jag vilja ha dem så buskiga som möjligt. Jag har letat runt på nätet och hittat tips på att "nypa av" toppen på plantan som växer... Är det en bra idé eller ska man bara låta plantorna vara ifred? Vad är det exakt som jag ska nypa av i sådana fall? En planta har förgrenat sig och har alltså 2 toppar, ska jag nypa av båda??

Plantorna har precis börjat att blomma och är ca 25-30 cm höga.

/gustav
noora
Chili brukar inte toppas första året, det försenar blomningen väldigt mycket. När plantan börjat grena sig i toppen kommer den inte växa så mycket mer på höjden utan kommer att satsa på att göra fler grenar och bli buskigare.

Om du övervintrar plantorna till nästa år kan du toppa dem kraftigt på våren. Då kan man t.o.m. klippa av hela stjälken på mitten om man vill, så växer det ut nya grenar vid bladfästena på stjälken.
gustav1977
Hej!

Tack för svaret! Då låter jag dem växa på som de känner för i år:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon