Full version: Vitlök - hur?
Trädgårdsmannen
Sätter man bara ner skalade vitlöksklyftor med vilken ända upp som helst i jorden - hur djupt - vad för jord?
hans-Ålösund
Sätt ner en klyfta i jorden och den kommer att skjuta skott även om du vänder den fel-garanterat. Men om du kan se skillnad på den smala,spetsiga ändan och den tjockare, så skall den smalare vara uppåt.
Jorden skall vara välgödslad så växer det bättre, men även om den är mager så kommer det upp något.
Sätt gärna löken i augusti och skörda i mitten på juli
Trädgårdsmannen
Vad händer om man sätter den redan nu och inriktar denna sommaren på att först och främst ge gott grönt att klippa över maten. Går det att låta den stå över vintern sedan och ge lök - eller är det att odla vitlök på två olika sätt?
Ingrid på Västkusten
Sätt nu och få små vitlökar samt grönt, låter Du de va kvar har Du tusenbröder till nästa år - och SMÅTT!
Man må beakta årstiderna-och den naturliga cykeln hos vitlöken. Själv tycker jag Augusti är på tok för tidigt nuförtidne - Oktober i mina trakter.

Hälsar Ingrid
L8 B.
För ett par år sedan had ejag läst att vitlök skulle planteras djupt, så jag gjorde det 10-15 cm ner, men då bildades det en extralök ca halvägs upp på delen under jord, det vart i ock försig bra med två lökar (båda växte till) men numer sätter jag dem 5-7cm ner.
(Om jag inte fått ner några på hösten stoppar jag ner dem på våren ändå, och planterar om dem i början av nästa vår.)
Ingrid på Västkusten
Stresslök på kort stängel har att göra med varierande temperaturer på våren kopplat till torka. Inget med planteringsdjupet att göra. De skall planteras på djup, annars riskerar man attt råka ut för hävning och löken utvecklas faktiskt bäst en bit ner - jag har testat båda - faaast helt ärligt så är avståndet mer av betydelse än djupet faktiskt.
Thermidrome - den vanligaste sorten i odling råkar ofta ut för stresslökar på kort stängel.
Jag svor ve och förbannelse över den i några år - FÖRRA året lyckades jag bRA med den *SKRATT* - kan rekommendera de asiatiska vitlökarna - inga trassel alls där :-)

Extralköken går utmärkt att planetra om - den ger itne tusenmbröder då det är en extralök - juvenil en. Inte samma sak som en vitlöksklyfta alltså.

Hälsar ingrid
L8 B.
Håhå, det var intressant - vad bra med forum, och kunniga deltagare wub.gif
Trädgårdsmannen
Ingrid - du är så avancerad att man blir alldeles snurrig... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Har jag förstått rätt:

- Plantera vitlöksklyftorna ca 10 cm ner i jorden NU (maj zon 1)
- Skörda klippgrönt under denna sommaren/hösten
- Låt dem övervintra och skörda vitlökar som du gräver upp under nästa sommar (juni/juli)

Har jag fattat rätt?

Men sedan börjar du yra om olika sorter och ditt och datt wub.gif kan man inte sätta en av dem man köper i grönsaksdisken - eller köper du hos trädgårdsmästaren - jag hade ju inte tänkt att såååå...
Ingrid på Västkusten
Oj vart det SÅ snurrigt!

Har Du 50 kr över?
Shoppa Åke T's vitlökshäfte så faller det mesta på plats :-)

Öhhh - näää - umm....plantera nu - på vilket djup Du vill - skörda klippgrönt.
Tag upp lökarna i Augusti - de är små men helt ok!

Köp certifierat utsäde i tidig höst(kan ju sponsra undertecknad t ex *LOL*),

och plantera på 15 cm avstånd ca 10-12 cm djupt(drygt) i en preppad vitlöksbädd.
Skörda i senjuli(typ - beror på sort)

Självklart kan Du sätta en grönsaksdisk, men detvar ju det här med sjukdomar samt att Du juinte vet vilken sort det är elelr hur den beter sig. Åke T skiljer på fyra olika typer vitlök :-)
det mesta man ser i grönsaksdisken är typ 1 & 2 - softnecks- Thermidrome är en softneck, den är flätbar, många franska vitlökar är softnecks. På hösten s er man ibland Hammarvitlök ifrån Ungern, den är en asiatisk typ 4 lök, och bli rtvå meter hög med en lökgroddsställning - as-häftig.

Tjaa-a man kan göra dte enkelt och man kan göra det komplicerat.
Är det klart som korva-spad eller grumligt som en damm med alger?

Själv är jag dödligt förtjust i namn-sorter - kolla här;

http://www.filareefarm.com/

*fniss fniss fniss*

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Njae - det var nog Garden Mannen som var snurrig... smile.gif

Då kör jag grönsaksdisken nu under sommaren och ser det som en källa till klippgrönt och sponsrar gärna Stollan när vi kommer fram till höstsättningen.

Du skrev 4 olika typer av vitlök - men jag hittade bara 3 i din beskrivning - vilken är den 4:e?

Flätbar? Ja, jag vet att man brukar se härliga flätor med vitlök i särskilt utländska härliga grönsaksbutiker - men växer det inte bara 1 lök under varje planta? Hur gör man då - knyter man ihop långa rader med lökar och sedan flätar ihop dem? Varför egentligen - är det för att det ser vackert ut eller för någonting annat?

Jag är vid det här laget tämligen imponerad av ditt länkarkiv....stor hårddisk?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Typ 3 & 4 är ganska lika(tycker jag) - Hammar är typ 4 och itne flätbar - glömde skriva det i föregående inlägg.
Typ 1 & 2 är ganska lika de med :-)
amerikanarna har andra indelningar än vi som Du märker om Du kikar på filaree farm.

Har testat att fläta och det äritne alls svårt - beskrivning finnes i Åke T's häfte. Um - jag kan nog inte beskriva det bra - men det är itne alls svårt.
Mest för vackert och så praktiskt - hänga upp i köket och ta utav :-) fast jag förvarar mina i korgar istället. Men så har jag ett pöttekök i behov av renovering :-(

*LOL*
Jag ahr inget imponerande länkarkiv alls Andreas......jag minns en hel del av de jag besöker ofta t ex Filaree är ju en vitlöksmilstolpe till site - åsså shoppade jag av dem i höstas :-D
många länkar söker jag efter - jag vet att jag ahr läst sidan - minns några få ströord ifrån startsidan åsså hittar jag igen dem.
Många jag tipsar om har jag shoppat av en gång i tiden.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Det blir bara en lök per planta eller? (I så fall får jag nog sätta många klyftor om det skall räcka till...älskar LAGOM med vitlök i de flesta rätter.)
digitalkarin
Kan man sätta vitlökar i kruka?
Har liksom slut på rabatter... sad.gif
Trädgårdsmannen
Det tycker jag borde gå - bara krukan är rejält så att den får utrymme.
Trädgårdsmannen
...men förresten - SÅ mycket plats tar ju inte vitlök att du inte har plats för några någonstans - eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Vitlök i kruka kan nog gå om man bara ska ha grönt att klippa, för mig har det just inte blivit något att tala om under jord när jag testat krukodling. Fast det kanske går om man provar i hink och liknande jag använde nog mera en vanlig kruka i lite mindre storlek.

Vitlök kan man dock odla utan ett riktigt vitlöksland. Stick ner klyftor runt exempelvis rosor på hösten, vitlök och rosor ska vara en bra kombination. Rosorna ska få färre bladlöss. +Man gödslar ju ofta rosorna + vattnar så man kan få hyfsade vitlökar vid samodling med rosor även om de inte brukar bli lika stora som när de inte har så enormt mycket konkurrens från andra växter.

Själv brukar jag ganska ofta pilla ner överblivna klyftor i rabatten på hösten, dessa vitlökar brukar jag skörda tidigt på sommaren som färska innan löken delar sig i klyftor. Varje vår är det en överraskning vart vitlöken kommer upp i rabatterna för då har jag ofta glömt bort vart jag stoppade ner dem.
Trädgårdsmannen
Såg att Plantagen sålde vitlök för sättning - det var frn Bröderna Nelson - kan man vara säker på att den är certificerad?
Ingrid på Västkusten
Sålde de utsäde nu?
Kedjornas utsäde är ofta skräp tycker jag - jag ahr innan shoppat av Åke T & Törnviks Frö här i Sverige. Örtagården i Vinslövs utsäde är bra - man skall försöka köpa utsäde i lösvikt så man får plocka själv :-)

Cledor är en nyare sort som verkar lovande.

Hälsar Ingrid

PS Ingen kruka för vitlök om man skall ha löken d v s. passar bra för producering av färsk vitlök däremot.
Trädgårdsmannen
Jag förstår - men frågan kvarstår, fast nu något modifierad:

Är utsäde från de mer kända namnen som Bröderna Nelson etc alltid certificerade, eller måste det stå angivet?
Ingrid på Västkusten
Vet ej säkert.

Skulle aldrig falla mig in att köpa Bröderna Nelsons utsäde oavsett om de är elelr inte p g a dålig kvalitet på lökarna. Jag förstår att många tar till butikens vitlök soms et mkt finare ut.

Det *skall* väl va certifierat.
Och man köper utsäde EN gång - sedan tar man eget :-) varje år. Det är m a o en engångsutgift.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Ja i så fall sätter jag grönsaksdisken nu och har det som klippgrönt och sedan får du agera leverantör när det kommer till höstsättningen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon