Full version: Halvt nergrävd tunna
Whiskuchi
Jag har en gammal plasttunna liggande i trädgården, förra ägarna hade lämnat den som regnvattentunna, men en dag låg det en drunknad fågel däri och då ersattes den ögonaböj med en riktig tunna med lock. Funderar nu på om man kan gräva ner den halvvägs (får nog kapa den lite på höjden först, den är ca en meter hög), ordna nån snygg plantering runt och få fast nät på något vis inuti tunnan, så den inte blir dödsfälla för djur, men ändå låta nätet ligga tillräckligt djupt i vattnet så det inte syns.. kanske nån näckros i, den döljer ju också nätet isf.
Kan det klara sig utan pump? Den rymmer minst 75 liter, och nergrävd blir den inte så varm (förhållandevis liten yta dessutom, i relation till volymen). Och hur får man enklast fast säkerhetsgaller? Gärna så det går att lyfta ur utan jätteoperationer - om näckrosen inte skulle klara sig och jag vill sätta en ny eller nåt tongue.gif
hellen99
Men det är väl ändå sällan som fåglar drunknar i dammar eller fontäner?

Jag har haft en tunna stående ute i säkert 20 år och det enda som drunknat där är småkryp! Det måste ha varit ett olycksfall för den stackars fågeln.
Om du vill gräva ned den så gräv inte ned den för mycket bara, om kanten blir för låg kan säkert något annat djur än fåglar trilla ned i den!
Min har en kant som är 40 cm ungefär.

Ge fåglarna ett fågelbad så kanske de struntar i din tunna!

I min tunna har jag en pump (den enklaste som brukar finnas på växthus och dyl.) som sprutar vattnet uppåt, runt tunnan har jag en massa stenar som jag hittat när jag varit ute i naturen!
Whiskuchi
Det finns ett fågelbad, den valde tunnan ändå sad.gif
Så för att vara på den säkra sidan blir det ett nät, jag vill aldrig behöva känna så dåligt samvete igen som när jag fiskade upp stackarn.
Har du några bilder på tunnan? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon