Full version: Hjälp!
rosita
Jag behöver hjälp med namnen på dessa:

Inga från Närke
Bild 1 Näva av någon sort eller malva
Bild 2 Kungsljus eller Fingerborgsblomma (Digitalis)
Bild 3 Vet ej
Bild 4 Kan vara flox eller höstaster men svårt att säga
Irene_L
Jag tror att 1:an är Myskmalva. Min ser precis ut som den på bilden.
mvh
Irene
Inga från Närke
Här kan du kolla på myskmalva

http://ulla-britt.se/myskmalva2005.htm
Gåsis
Nummer två tror jag absolut är digitalis, nummer tre tror jag är sanguisorba.

/Åsa
Madeleine1
Tvåan ser ut som Kungsljus.
Eva i Skåne
jag tror nr3 är inkarvillea.
rosita
Jag kan också tro att ettan är en näva och fyran kanske höstaster (fast de brukar vara mörkare). Men trean inkarvillea eller sanguisorba? Vad är det för blomma? Ogräs, eller? Jag kan nämligen inte komma ihåg att jag satt något just där, men när det kom upp en likadan en bit därifrån, så blev jag osäker. unsure.gif
Eva i Skåne
Om bild 4 är rosen-incarvillea så är det inget ogräs. Den säljs ibland under namnet blommande ormbunke, men detta är helt fel. Det är inte alls någon ormbunksväxt, men bladen kan man kanske tycka ser lite sådana ut.

Titta på sidan här incarvillea så får du många bildexempel.
rosita
CITAT (Eva i Skåne @ 29-05-2006, 18:31)
Om bild 4 är rosen-incarvillea så är det inget ogräs. Den säljs ibland under namnet blommande ormbunke, men detta är helt fel. Det är inte alls någon ormbunksväxt, men bladen kan man kanske tycka ser lite sådana ut.

Tack! Du menar väl bild 3? Konstigt, just i dag gick jag och tittade efter just "blommande ormbunke" som jag satte på ett annat ställe förra sommaren, men hittade dem inte. Nu vet jag att jag så klart hade flyttat dem i höstas. Jag måste lära mig att markera med namn på stickor! wub.gif
kristerh
nr2 är helt klart digitalis.
krister
rosita
CITAT (kristerh @ 29-05-2006, 19:53)
nr2 är helt klart digitalis.
krister

Jag har lite svårt att tro att jag skulle ha satt 25 st digitalis längst fram i rabatten. Jag är inte så glad för den blomman hellre. Men risken finns att jag kan ha trott att det var något annat, eftersom jag fick så många frön av olika vänner i somras och jag sådde så mycket jag fick plats med, som vanligt! blink.gif
Eva i Skåne
CITAT (rosita @ 29-05-2006, 19:49)
CITAT (Eva i Skåne @ 29-05-2006, 18:31)

Tack! Du menar väl bild 3? Konstigt, just i dag gick jag och tittade efter just "blommande ormbunke" som jag satte på ett annat ställe förra sommaren, men hittade dem inte. Nu vet jag att jag så klart hade flyttat dem i höstas. Jag måste lära mig att markera med namn på stickor! wub.gif

givetvis sleep.gif

Då är åtminstone ett av dina problem löst smile.gif
Doris1
Jag undrar, ny som jag är, hur du lägger in bilderna direkt med frågan? Kan du se i förhandsgranska att URL adressen stämmer eller är det bara text?
Vore jättetacksam för svar smile.gif /Jenny
Whiskuchi
CITAT (Doris1 @ 30-05-2006, 20:36)
Jag undrar, ny som jag är, hur du lägger in bilderna direkt med frågan? Kan du se i förhandsgranska att URL adressen stämmer eller är det bara text?

Man går till den bild man vill lägga in, högerklickar, väljer egenskaper och kopierar (ctrl+c) URL:en. Går till forumet, klickar på "Länk" däruppe (över rutan där du skriver meddelandet), klistrar in URL:en (ctrl+v). Klicka förhandsgranska och kolla så det ser rätt ut - bilden syns där smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Doris1 @ 30-05-2006, 20:36)

Självklart kan du lägg in bilderna direkt. Gå in i "ditt" album och klicka fram den "stora bilden" som du höger klickar på väljer "egenskaper" markerar bild adressen och kopierar den. Sedan går du till ditt inlägg eller svar klickar på bild knappen och klistrar in bild adressen sedan kan du kolla på förhands granskning om bilden syns

Detta kan du "testa" i testforum hur mycket du vill
Och nu har du tydligen fått 2 svar ett på hur du lägger in bilden som länk och som bild
rosita
Helt klart är trean rosenincarvillea och såå vacker! Och kristerh, det verkar faktiskt som att 2:an är digitalis, men jag har nog trott att det var något annat när jag planterade dem där i höstas. 4:an ser verkligen ut som höstaster, fast ljusa. Om 1:an är myskmalva blir jag glad och det ser jag ju när den blommar.
Tack alla för era svar! rolleyes.gif
annafbg
Jag har en rosenmalva som ser ut precis som bild nr 1. Dock ser myskmalva likadan ut nu, det enda som skiljer är storleken. Rosenmalvan blir ung. dubbelt så stor/ hög, över metern när den blommar.
rosita
CITAT (Inga från Närke @ 28-05-2006, 17:38)
Bild 1 Näva av någon sort eller malva
Bild 2 Kungsljus eller Fingerborgsblomma (Digitalis)
Bild 3 Vet ej
Bild 4 Kan vara flox eller höstaster men svårt att säga

4an är borstnejlika! Den har slått ut med massor av rosa blommor! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon