TobiasJ
Hej!

Jag har tänkt att ta sticklingar från min vinranka och undrar om jag ska använda "rotningshormon"??
Var kan man få tag på sådant hormon??

Tack på förhand!!
Tobbe
Ciczi
Tror inte att det behövs rotningshormon faktiskt. När jag satte stickling från vinranka så satte jag dem i vatten och fortare än månen vandrar ett varv runt jorden hade den massor av rötter. SYnnerligen lättrotade saker det där.

mvh Ciczi
RibesRubusVitis
Instämmer med föregående talare. De vanligaste druvsorterna (i mitt fall Nordica och Himrod) rotar sig villigt utan speciella hjälpmedel. Däremot ska du inte ta några vedartade sticklingar just nu, utan vänta till tiden mellan jul och nyår. Hur du praktiskt går tillväga kan du läsa på

http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html

Ett stycke längre ner i texten står visserligen om ”GREEN (SOFTWOOD) CUTTINGS”, som kan tas på sommaren. Det är min erfarenhet att vintersticklingar lyckas mycket bättre, och då inte i vatten utan i ”så- och kaktusjord”. Glöm finliret om hormoner och speciella jordblandningar, det brukar gå utmärkt ändå.

Undantag är vissa hybridsorter (t ex rödvinsdruvan Rondo) som är långt mera svårrotade. Yrkesodlare brukar inte försöka rota dessa alls; i stället klipper de ympkvistar som ympas på resistenta rotstockar.
TobiasJ
Tack för era svar!! Jag har en druva som heter schuyler, är det någon som vet om den är "lättrotad"??? smile.gif
RibesRubusVitis
Hittar tyvärr ingen uppgift om hur rotningsvillig Schuyler är. Enligt mina vinböcker är sorten (precis som Himrod) en korsning från Cornell-universitetets försöksanstalt i Geneva, NY. Föräldrarna är Zinfandel och Ontario.
Plantskolor har inget att vinna på att meddela att deras varor lätt kan piratkopieras, men utgå från att också Schuyler är relativt lättrotad. De mer problematiska sorterna har som regel inblandning av ännu fler vitis-arter.
Har du möjlighet att ge sticklingarna undervärme, ökar chanserna ytterligare.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även göra avläggare, då använder man de långa årsskotten som vuxit ut runt början av juli. De är då ofta tillräckligt långa för att böja ner mot marken, bara skada rankan lite och trycka ner den skadade sidan mot marken + skotta över lite jord och lägga en sten på och sedan är det klart, inget passande med vattning och dyl. Följande år kan man klippa loss plantan och gräva upp den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon