Anki V
Eftersom "Rosgropen" princip är färdig och står och väntar på rosorna har jag roat mig i helgen med att gräva en rabatt för mina frösådda Meconopsis. tongue.gif

Rabatten har sol från morgonen och fram till kl 11 sedan står den i skugga (inte djup skugga) fram till ungefär kl.15 och sedan är det sol igen. Den ligger i norrläge.

Jag haver skalat bort gräs/torvskicket ca 10-15 cm och kommer att bygga upp kanter som är ca 25 cm. Rabatten skulle jag vilja "fodra" helt med tidningspapper för att stänga ute "oönskat". Det här ger ett jorddjup på ca 35 cm. Är det för lite? unsure.gif

Kan jag ha "vanlig" matjord i rabatten uppblandad med kogödsel eller ska det vara ren torv, torv upplandat med jord eller torv uppblandat med gödsel? wink.gif

Hur tätt ska man sedan sätta "småttingarna"?

/Anki
kerstin z5-6
Kogödsel och matjord + lite grovgrus laugh.gif
Anki V
Tack, då kan jag fixa jorden! Jag förstår att du är trött, med all rätt. laugh.gif

Jag kan vänta på svaren på de övriga frågorna tills du hämtat dig biggrin.gif

Läget?
Jorddjup?
Plantavstånd?

Eller kanske någon annan som inte har slitit lika hårt som Kerstin har några idéer?

/Anki
Anki V
Jag puttar upp den här.

Jag vill så gärna göra rätt med bergvallmon. Har jag passat, burit och frusit hela senvintern och våren så vill jag inte snubbla på målsnöret.

/Anki
kerstin z5-6
För planteringar ovan Gälvetrakten gäller :
Under , tja där får de vara mer omsorgsfulla smile.gif-den kan kinka ändå där

Läget? Gärna sol ett par timmar /dag -allt utom rakt söderläge går fint
Jorddjup?ung 30 cm räcker -flyttas ej
Plantavstånd? en hand, av mindre modell räcker laugh.gif
Anki V
Åh, tusen tack, då duger min halvfärdiga rabatt./Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon