Louwise
28-05-2006, 18:11
Jag har precis blivit med kolonilott. När jag började ränsa bland allt ogräs hittade jag en liten rosenbuske av ädlare sort. Rensade bort allt ogräs runt omkring och fyllde på med rosjord. Nu till frågan: Kan jag beskära den nu, trots att musöronen är ett minne blott. Har hört att man i så fall ska vänta till juli eller augusti. Stämmer det?
Sedan har jag också fått skott från en gammeldags förvildad ros ifrån Bergslagen. Ska den också beskäras, nu eller sedan, för att ta sig?
Hannele
28-05-2006, 19:03
CITAT (Louwise @ 28-05-2006, 19:11)
Kan jag beskära den nu
Tja, varför vill du beskära? Alla rosor behöver inte beskäras varje år;
inte vresroror, inte pimpinellor, inte klätterrosor, inte gammeldags rosor...
Det döda kan du ta bort.
Jag säger detsamma. Tag bort ev dött, kolla sedan upp vad för rosor det är när de blommar. Förvildade rosor brukar inte behöva beskärning alls, de både dör, förgrenar och föryngrar sig själva bra.
Louwise
30-05-2006, 06:38
Den förvildade tror jag är en pimpinella.
Tack för tipsen - jag väntar och ser hur de tar sig!
Det finns många olika pimpinellrosor, det är en art, se AOTs rosenlista på
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/. Flera av dem föryngrar och sprider sig genom rotskott, men det betyder inte att de är förvildade. De ska helt enkelt se ut som härliga buskar!
Här är min Rosa Pimpinellifolia Plena, Finlands vita ros.
Inte beskuren sedan 1941.
Den var inte liten!!Hur hög är den egentligen?
kristerh
31-05-2006, 12:16
CITAT (guns @ 30-05-2006, 19:54)
Den var inte liten!!Hur hög är den egentligen?
Tänkte precis samma sak, min ser inte ut sådär
krister
Den är 3 meter hög och 6 meter bred. När den blommar och det spöregnar faller den ihop, och på vintrarna ligger den platt under snön.
Den är ju en ros som klarar mycket hårdare klimat och mer sandiga jordar än min zon 3, och den står på bra, vindstilla, varmt ställe invid stenmur och fet ängsjord.
Den har inspirerat mig med andra växtval. Sätter man en växt som tycker att livet på platsen är som en Medelhavssemester så har den chans att bli helt fantastisk, och även om den inte var favoritväxten från början så får den chans att bli det. Sätter man en favoritväxt som precis klarar de förhållanden man erbjuder, så blir den sisådär och ofta inte alls lika iögonenfallande och uppskattad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.