Full version: Beskra eller inte
Louwise
Jag har precis blivit med kolonilott. Nr jag brjade rnsa bland allt ogrs hittade jag en liten rosenbuske av dlare sort. Rensade bort allt ogrs runt omkring och fyllde p med rosjord. Nu till frgan: Kan jag beskra den nu, trots att musronen r ett minne blott. Har hrt att man i s fall ska vnta till juli eller augusti. Stmmer det?

Sedan har jag ocks ftt skott frn en gammeldags frvildad ros ifrn Bergslagen. Ska den ocks beskras, nu eller sedan, fr att ta sig?
Hannele
CITAT (Louwise @ 28-05-2006, 19:11)
Kan jag beskra den nu

Tja, varfr vill du beskra? Alla rosor behver inte beskras varje r;
inte vresroror, inte pimpinellor, inte kltterrosor, inte gammeldags rosor...
Det dda kan du ta bort.
Cilla
Jag sger detsamma. Tag bort ev dtt, kolla sedan upp vad fr rosor det r nr de blommar. Frvildade rosor brukar inte behva beskrning alls, de bde dr, frgrenar och fryngrar sig sjlva bra.
Louwise
Den frvildade tror jag r en pimpinella.

Tack fr tipsen - jag vntar och ser hur de tar sig!
Cilla
Det finns mnga olika pimpinellrosor, det r en art, se AOTs rosenlista p http://www.alltomtradgard.se/roslistan/. Flera av dem fryngrar och sprider sig genom rotskott, men det betyder inte att de r frvildade. De ska helt enkelt se ut som hrliga buskar!

Hr r min Rosa Pimpinellifolia Plena, Finlands vita ros.
Inte beskuren sedan 1941.

guns
Den var inte liten!!Hur hg r den egentligen?
kristerh
CITAT (guns @ 30-05-2006, 19:54)
Den var inte liten!!Hur hg r den egentligen?

Tnkte precis samma sak, min ser inte ut sdr wink.gif
krister
Cilla
Den r 3 meter hg och 6 meter bred. Nr den blommar och det spregnar faller den ihop, och p vintrarna ligger den platt under snn.

Den r ju en ros som klarar mycket hrdare klimat och mer sandiga jordar n min zon 3, och den str p bra, vindstilla, varmt stlle invid stenmur och fet ngsjord.

Den har inspirerat mig med andra vxtval. Stter man en vxt som tycker att livet p platsen r som en Medelhavssemester s har den chans att bli helt fantastisk, och ven om den inte var favoritvxten frn brjan s fr den chans att bli det. Stter man en favoritvxt som precis klarar de frhllanden man erbjuder, s blir den sisdr och ofta inte alls lika igonenfallande och uppskattad.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon