Full version: Nu blommar paprikan
Magdis
Små vita söta blommor på mina paprikor har jag. Behöver man göra nåt för befruktningen eller sköter naturen sig själv? Funderade också på om jag skulle sätta ner dem i pallkragen. Där är det sol på förmiddagen men de kanske behöver mer sol än så?
*Felix matte*
Jag har aldrig pollinerat Paprikorna...
naturen sköter det själv smile.gif

Vet inte hur pass mycket värme de behöver
men nog tror jag väl att du kan ha dem ute..
jag har alltid haft plantorna i norrfönster inomhus
och där fick de sol bara en kort stund vid femtiden på morronen.

Lycka till! wub.gif
Magdis
Japp, ute ska de vara men jag har inte bestämt om de ska få stå i krukor på altanen eller om jag ska plantera dem i pallisen. Det blir nog krukor ändå känns det som. Kan de blomma flera gånger under en sommar? De är inte stora alls nu.
Eva 33c
Krukor är absolut bäst, då kan du ta in dem i höst om du vill. De blommar nämligen oavbrutet och sätter frukt hela tiden. Jag tycker de brukar vara lite kinkiga på värme, en kall sommar står de gärna och tjurar. Men det finns olika erfarenheter där har jag märkt.
Gurkan
Håller med Eva, kör på med krukor så kan du ta in dem/flytta dem efter behov. Dessutom är dom snygga krukväxter och passar bra på altanen.
rosita
Håller med om att krukor är bäst, i alla fall om man har mördarsniglar i närheten, det är nämligen det bästa de vet! Förra sommaren planterade jag paprikor i landet, men de blev inte gamla eftersom sniglarna åt upp dem! mad.gif mad.gif mad.gif Dessutom hade det ju varit kul om man lyckades övervintra dem. smile.gif Vad ska man tänka på då? Hur vill de övervintra? Inomhus eller svalt? ljust eller mörkt? unsure.gif
Magdis
Hur stora blir paprikaplantorna? Mina är inte särskilt höga men har flera frukter på G varav några ganska stora vid det här laget. Det ser lite roligt ut när plantan ska försöka bära upp dem. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika för olika sorter en del blir inte så mycket mer än runt 50cm andra sorter kan ha plantor som blir uppåt 1-1,5m
Magdis
Jag har några olika sorters paprikor varav en sort blir gulgröna och spetsiga till formen. Jag smakade på en frukt idag trots att den var ganska liten och den var väldigt besk. Måste väl bero på att den inte är mogen? Men å andra sidan verkar de inte växa nånting....eller väldigt sakta i så fall.

Gurkan...hjälp!! Jag vet att jag fick en paprika som heter Red skin av dig men vad hette den andra sorten? Jag tror det var två sorter.
Alexander-VG-zon3
om man vill kna man ha paprikor planterad i krukor i kanten så gör jag då får man upp den när hösten kommer å sen skärman av rötterna som växer ut ur hålet .

själv har jag vårsådder av vanlig röd paprika som blommar för fult nu å är ca 20cm höga sen har jag en annan som är köpt som är ca25cm å har en storfrukt som är grön,lila nu den skaa bli gul så jag vänta spänt tills jag kan smaka på den . sen dom andra som blommar nu kommer ju int bli mogna tills första frosten kommer så jag får kankse ta veck frukterna under vintern om jag ska öveleva pplantan vågar inte ha frukterna kvar .

min stora paprika växer inte alls utan den bara bler mörakre å mörkare i färgen . å alla mina paprikor står nu i krukor ovanför mark i söderöst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon