Full version: Zon indelning!?
BizzeM
hej, jag e som sagt ny inom att odla mm, så mina fingar e fortfarande svart av jord och inte gröna ännu,
Jag har nu sett att vissa av medlemmarna har någon sorts zon indelning va menas med det!?
Madeleine1
Här finns det lite info om zoner.

Zoner

Zonerna hjälper oss bl.a att se vilka växter som passar på olika platser i landet. Klimatzoner helt enkelt. För vissa - något att rätta sig efter. För andra - något att utmana... rolleyes.gif
BizzeM
ok, enligt detta så bor jag i zon 2, va innebär detta!? vad passar bäst att odla här , finns det ingen "lathund" va som passar bra här.
linvik
Bizze, du kan räkna med att det mesta som säljs i Sverige funkar i zon 2. När du köper en planta eller kollar i en växtbok brukar det alltid stå vilken zon den klarar. Det finns rosor och träd som är zon 1. Och så säkert en del perenner, men jag kommer inte på några. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
den svenska zonen är mest gjorda för träd,buskar men man kan även ta den för andra växter . men står där att en växt klara zon 2 så kan du lika gärna dö om det är en känslig växt för zon2 alltså rätt läge,jord,näring m.m kankse skydd på vintern m.m. som gör om växter dör eller inte. även vanliga trädgårds växter kna dö . och i zon2 som nån anna sa kan det mesta växa i utom känsliga växter som kankse även måste ha skydd i zon1 . altlså zon8 är den minst gynnsamma å svåras för växter att överleva sen zon1 är den mest gynsamma många växter klara sig där även tropiska växter som inte klara högre än 2 . skulle man se en trädgård i zon 4-7 och en i 1-2 så kan man se en vis skilland i växter m.m. .
wub.gif och även står där växten bara klara zon1 så kan man försöka sig på dne i 2 men då måste den ha skydd om vintern å allt bra för den som jord,läge m.m. wub.gif

en länk med http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml
Alexander-VG-zon3
kan tillläga i ett nytt svar att vad jag kan läsa är du en balkong odlar som gör att du kankse även måste ha zon 3växter för växter i kruka fryser om fötterna då rötterna och har du satt en zon 2planta så kan dne frysa ihjäl under vinter . så för dig hadde jag sattsat på 3-4växter som klara det . du kna ha zon 1-2växter med men då krävs skydd på vintern så inte växtens överlevand dör .
men dom flesta växter klara zon1-3 sen några enbart 1-2 och några sälsynta känsliga 1
wub.gif
sen även om man vill kan man köpa zon 3-4växter till en början till sin balkong och sen själv mäta tempen under 1-2vintern å köpa växter efter temp med då kanske nån form av skydd runt krukan .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon