AnnaQ
Fr fem r sedan fick jag en Magnolia Kobus i fdelsedagspresent som planterades p vrt landstlle. Nu ska vi slja huset har kpt ett nytt, mer permanent boende. Frgan r allts om jag ska grva upp Magnolian och ta med mig den till nya stllet eller om det verkar lnlst. (Det mste ju i s fall ske om ungefr en vecka, fr sedan har vi visning.)

Jag tror nog att magnolian skulle f en bttre milj p nya stllet (gammal frukttrdgrd) ven om det r mycket svrt att hitta en helt vindskyddad plats dr. Jorden r ganska lerhaltig men jag skulle i s fall kpa ett par sckar torvmull att jordfrbttra med. Bda trdgrdarna ligger i zon 3.

r det usel timing fr att flytta en magnolia nu? Kommer den att stanna av i sin utveckling nr den flyttas? I s fall r det kanske trots allt bttre att kpa ett nytt trd och lta fdelsedagspresenttrdet avnjutas av husets nya gare.

A
Cilla
Magnoliaexperterna fr svara de med, men jag tror att jag skulle lta en femrig magnolia st kvar och unna mig en ny p det nya stllet. Iallafall hr i zon 3.

Hade det varit upp till tre r p vxtplatsen kanske jag flyttat det, men det r ett trd som r knsligt fr att f rtterna tillstkade.
Jan af Lis
Hur stor r Magnolian ?? En femrig kan ju vara ngon meter hg eller flera meter ?? Likas, hur stor jordklump har du mjlighet att transportera ??

Det sgs att magnolior gillar inte flytt, dock sljs de flesta magnolior i handeln med sm rotklumpar med avskurna rtter och mnga av de brukar verleva, ven om de vill f ngot r p sig fr att etablera sig !!!
AnnaQ
Ja, den r inte srskilt stor, dryga 1,5 meter skulle jag tro.

Jag kan nog f med mig en relativt stor jordklump.
thomaswahlqvist
Ta med den, se till att du har det nya hlet frdigt nr den kommer till sin nya platts.
Jan af Lis
Jag tycker ocks att 1.5 meter borde kunna tas med, man kper strre magnolior med mini-jordklumpar med avskurna rtter och de brukar oftast ta sig, ven om det kan ta ngra r innan den har fullt etablerat sig p sin nya plats !!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon