Margaretha
Finns det rent juridiskt någon lösning på problemet med en häck som avgränsar intilliggande tomter?
Vi vet att våra företrädare planterade häcken, men grannen har utan att prata med oss klippt ner halva häcken, så det står bara några ostadiga pinnar kvar på vår sida. Det innebär att vi inte har något val. Vi måste också klippa, med en enorm insyn som följd.
Vi vill inte alls bli ovän med vår granne för detta, men känner oss ändå överkörda. Grannen säger att rötterna finns på hennes sida och då är häcken hennes.
Kanske har häcken brett ut sig, men från vår sida sett står den tydligt på vår sida, där de förra ägarna planterade den. Det är en snöbärshäck.
Som sagt, det finns inte mycket vi kan göra, men det svider, och det skulle vara intressant att veta om någon känner till något om problemet. sad.gif sad.gif sad.gif
KURT
Det finns en artikel här på Odla.nu om juridik i trädgården!
Margaretha
Tack för tipset! Har läst och begrundat!
Det vår granne borde gjort är väl PRATAT med oss! sad.gif
Kakaduan
Jag hade blivit vansinnig!!! Ser man inte vilken sida om tomtgränsen häcken står? Om den står på din sida men hänger in lite på deras tomt vore det väl rimligt att de tar upp saken med dig. Då följer de "reglerna" som ger dig en chans att fixa själv först. Efter det kan man tänka sig att de putsar lite på sin sida om häcken stör väldigt.

Jag har lite buskar längs en lång tomtgräns. Varje sommar hoppar jag in på deras tomt och klipper av det som sticker in för långt.

Kakaduan
hellen99
Jag skulle aldrig få för mig att ge mig på grannens häck!! rolleyes.gif
Bor man grannar måste man ju kunna diskutera saken! Tänk att någon bara mejar ner en fin häck! Om rötterna är på hennes sida, so what? Konstig prick blink.gif
renate
Jag har en bokhäck som jag planterade en halv meter in på min tomt,så det är jag som klipper häcken.jag går in på grannens sida och klipper där med.Häcken står innanför tomtgränsen.På andra sidan tomten planterade den förra grannen en häck på tomtgränsen utan att fråga oss,men han får sköter den själv,nu bor där nya grannar och han klipper häcken,jag tar lite på min sida.En häck är bra vindskydd.
Det bästa är alltid att kunna kommer överens med grannen om en häch och dess skötsel.
Margaretha
CITAT (renate @ 29-05-2006, 22:12)
Jag har en bokhäck som jag planterade en halv meter in på min tomt,så det är jag som klipper häcken.jag går in på grannens sida och klipper där med.Häcken står innanför tomtgränsen.På andra sidan tomten planterade den förra grannen en häck på tomtgränsen utan att fråga oss,men han får sköter den själv,nu bor där nya grannar och han klipper häcken,jag tar lite på min sida.En häck är bra vindskydd.
Det bästa är alltid att kunna kommer överens med grannen om en häch och dess skötsel.

Ja, det tycker vi också. Vi vill inte ha ovänskap, men det blev inte alls bra det här. Vi ska försöka stå ut de år vi får leva utan insynsskydd - men visst är vi ledsna. sad.gif Det tar ju många år innan en häck har blivit ett riktigt skydd igen.

Vi har alltid klippt häcken ordentligt två gånger om året, så det kan ingen klaga på.
adrian
CITAT (Margaretha @ 29-05-2006, 09:05)
Finns det rent juridiskt någon lösning på problemet med en häck som avgränsar intilliggande tomter?
Vi vet att våra företrädare planterade häcken, men grannen har utan att prata med oss klippt ner halva häcken, så det står bara några ostadiga pinnar kvar på vår sida. Det innebär att vi inte har något val. Vi måste också klippa, med en enorm insyn som följd.
Vi vill inte alls bli ovän med vår granne för detta, men känner oss ändå överkörda. Grannen säger att rötterna finns på hennes sida och då är häcken hennes.
Kanske har häcken brett ut sig, men från vår sida sett står den tydligt på vår sida, där de förra ägarna planterade den. Det är en snöbärshäck.
Som sagt, det finns inte mycket vi kan göra, men det svider, och det skulle vara intressant att veta om någon känner till något om problemet. sad.gif sad.gif sad.gif

Elakt och tråkigt att just en sådan typ skulle bli din granne.. mad.gif

Kan du inte skaffa en ny?

2-3 meter hög Bambu kan ju vara mysigt... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon