Full version: Insynsskydd
buzz
Vi har en två meter hög thuja häck(ca sju år gammal). För att piffa till det lite har vi satt små rosor framför. Tyvärr så är häcken inte riktigt tät eftersom det tidigare stod syrenbuskar innanför. Utanför har vi en gångstig och jag blir lite smått irriterad på de som tom kan stanna till för att ta sig en titt in i vår trädgård.
Jag skulle vilja sätta något på vissa ställen så att vi kunde få någon avskild hörna. Något förslag på växter som vi kan ha där som inte blir så brett som tex syrenbuskar?
På ett ställe har vi dagliljor och de är perfekta till ändamålet, men tyvärr inte tillräckligt höga.
eugenia
Tujahäcken och rosorna har ju mörka blad så varför inte lätta upp det hela med ljusa växter som kanske Gyllenlönn, Gulhumle på störar eller något ca 1.5 m högt prydnadsgräs. En trollhassel eller några japanska lönnar kunde kanske också passa? Åk ut på landet och försök hitta några jättestora stenar, lägg till mossa och ormbunkar, t ex strutbräken.
Det finns annars många perenner som blir över en meter. Jag hade försökt hitta något som blommar före eller efter rosorna. Lycka till!
buzz
Tack för svar! Ska iväg imorgon och handla och titta på det du föreslagit! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon