Hej!
Jag har två stoooora, rejäla terrakottakrukor av klassisk modell. Har lust att plantera två små träd, eller ev uppstammade buskar i dem. Har möjlighet att flytta in dem i garaget under vintern. I garaget är det frostfritt, ganska svalt, men när båda bilarna varit ute och kört och nyss kommit in blir det ju periodvis varmare... Det finns fönster, men de är små. Finns det någon som har bra idéer på sortval, vore jag jättetacksam....
Drömmer Gits
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2003, 14:53
Om det är ganska kallt (bara några plusgrader) och växten är lövfällande så behövs inget ljus under vintervilan.
Kanske någon såndär hängpil på stam eller den där dvärgsyrenen Palibin på stam kan passa. Båda 2 brukar klara att det även blir minusgrader, jag ställer bara in mina i kallväxthuset och där blir det ganska många minusgrader men de har klarat det i flera år, tror marken värmer en del + det står flera krukor tryckta mot varann + jag brukar skotta in snö som isolering ifall vi får någon. Även hängkaragan kan nog fungera de finns ju också i små fina exemplar på stam.
Tål inte krukorna minusgrader är det nog bäst att hålla frostfritt, fast det får inte bli så varmt att växterna börjar växa för då behövs ljus. Låt växterna mogna av ordentligt på hösten och tappa sina blad.
Tack Åsa!
Ska bege mig till handelsträdgården och se vad de har! Dvärgsyren lät finfint!
Kanske kan de övervintra i växthuset med typ bubbelplastmössor...
Hälsar Gits i planteringstagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.