Full version: sticklingar
Sommartorparn
Köpte pelargonsticklingar på trädgårdsmässan i mars. Dom är endast försumbart större nu än när jag köpte dom........ Jag som hade hoppats på prunkande balkonglådor vid det här laget. sad.gif

Nu kan jag överallt köpa blommande pelargoner för samma pris som sticklingarna. Så vad är vitsen med att köpa sticklingar? (har faktiskt tagit väck varannan nu och satt rea-penseer, så att det åtminstone är något som blommar.)
Carex
vitsen är väl att man ska kunna komma igång tidigare. En annnan anledning är att vissa lite ovanligare ofta bara finns som sticklingar, dessutom blir det ofta billigare. (iaf när det rör sig om ovanliga)
Lady Hamilton
Jag köpte också sticklingar på mässan Har haft de placerade svalt under belysning och de har växt frodats smile.gif Men de sticklingar som jag vill ha "fullstora" plantor av till utplanteringen i Juni, de köper jag redan i Februari annars "hinner de inte"
Sommartorparn
CITAT (Hamilton @ 29-05-2006, 14:12)
Jag köpte också sticklingar på mässan Har haft de placerade svalt under belysning och de har växt frodats smile.gif Men de sticklingar som jag vill ha "fullstora" plantor av till utplanteringen i Juni, de köper jag redan i Februari annars "hinner de inte"

Kanske behövs det extraljus för att de ska hinna bli nåt på en säsong?

Jag hade mina på fönsterbrädan tills jag planterade ut i balkonglådorna i början av maj. Där har dom inte växt ett dugg. Onödigt tillkrånglad hela denna sticklinghistoria, framför allt som jag tycker dom vackraste pelargonerna är dom vanliga som jag hade kunnat köpa på konsum. Så har man lärt sig den läxan..... rolleyes.gif
Sommartorparn
Så här små är mina hängpelargoner jag köpte på trädgårdsmässan i mars fortfarande i mitten av juni.

(fler bilder finns i mitt album)

Finns det chans att de blir något innan frosten tar dom? Kan man skynda på dom på något sätt?
Ullet
Jag ger svag Biobact i varje vattning. Det innehåller inte så mkt kväve att det tar död på blomningen men ger bra tillväxt. Annars, så soligt du kan, varmt och ge dom ordentligt med näring så ska de sprutta till. Vill du ha mkt blommor som väller fram, var tipset till mig att sätta tre sticklingar i varje ampel, då ska det se bra ut. Jag provade o har nu jättefina amplar av sticklingarna jag köpte från Odla. Det är värt att prova iaf tycker jag.
Sommartorparn
En del av problemet är nog att det har varit så kallt ända sedan jag satte ut dom. Men nu är det förhoppningsvis ändring på det. Och eftersom det regnade varje dag så var det heller ingen mening med att näringsvattna. Sedan kanske jag inte har tillräckligt med sol på min balkong utan mest vandrande skugga.

Av detta lär jag att köpa blommande pelargoner nästa gång..... rolleyes.gif
Ullet
JAg har tagit in mina när det varit kyligt, just för att dom inte ska stanna av. Men visst står det stilla när det är kallt ute, helt klart.
Sommartorparn
Nu har första blomman slagit ut. rolleyes.gif

Men svårt att tro att dom ska hinna få meterlånga rankor innan sommaren är slut såsom sades i reklamen.
Sommartorparn
Senaste rapporten om mina pelargonsticklingar från trädgårdsmässan i mars:
Pelargonerna på balkongen blommar fint, men flera inomhussticklingarna visar sina första blomknoppar först NU. laugh.gif
(OK jag har emellanåt toppat dom för att få dom o förgrena sig, men ändå......)
Är det verkligen normalt?

Det är i alla fall sista gången jag köper pelargonsticklingar. Mycket jobb för kortvarig glädje. sad.gif
Lady Hamilton
Du måste ha haft maximalt med otur wub.gif
Men till nästa säsong kan du köpa extra belysning och driva dem under. Då kan du även köpa sticklingar "lite tidigare" på våren.
Sommartorparn
dom har det väl för mörkt........ sad.gif stora träd framför fönstrena, dubbla rader av krukor i fönstrena och nedfällda persienner när jag är bortrest.......

pelargoner är kanske väldigt ljuskrävande? Mina gamla zonalpelargoner blommar snällt, men nu var det sticklingar av stjärnpellisar och brokbladiga.....

kanska bätttre att satsa på s:t paulior nästa år.... unsure.gif
kerstin z5-6
och gödsel ? har de rotat sig o väl börjat växa, göder jag varje vattning -hela säsongen ..
Tycker tvärtom -de gamla sparar jag över vintern bara för att kunna ta sticklingar av dem
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-10-2006, 17:15)
och gödsel ? har de rotat sig o väl börjat växa, göder jag varje vattning -hela säsongen ..
Tycker tvärtom -de gamla sparar jag över vintern bara för att kunna ta sticklingar av dem

Jamen hos dig växer dom ju dygnet runt...... Det är fusk. laugh.gif

Jo, när jag var hemma i juli gödslade jag vid varje vattning. P.g.a. värmen det gick åt kopiösa mängder Blomstra. Resultatet blev att mina gamla zonaler sköt i höjden till 1/2 meter, producerade massor med blad men inte speciellt mycket blommor. Som straff får dom inge mera gödning annat än vid särskilda tillfällen.
Samma behandling fick dom nysatta sticklingarna. Eftersom dom bara växte rakt upp så var jag tvungen toppa dom hela tiden, och därför blev det kanske inga blommor heller. Hade varit kul att se om blommorna var snygga innan jag gör mig besväret att övervintra dom.
kerstin z5-6
ljuset ohmy.gif tongue.gif visst ja .. tänkte inte på det smile.gif
Hoppas de blommar nästa säsong i alla fall
Sollan
CITAT (Sommartorparn @ 05-10-2006, 15:29)
dom har det väl för mörkt........ sad.gif stora träd framför fönstrena, dubbla rader av krukor i fönstrena och nedfällda persienner när jag är bortrest.......

pelargoner är kanske väldigt ljuskrävande? Mina gamla zonalpelargoner blommar snällt, men nu var det sticklingar av stjärnpellisar och brokbladiga.....

kanska bätttre att satsa på s:t paulior nästa år.... unsure.gif

Vilka sorter har du? Vissa av dem växer långsammare än andra. De brokbladiga har vanligen ett mindre rotsystem så det är viktigt att de inte får för stor kruka = risk för övervattning då de inte kan ta upp allt vatten i jorden.
För mycket näring kan leda till att de inte blommar - bara växer.
Ge inte upp du, fortsätt med sticklingar, det är ett bra och billigt sätt att få pelargoner man inte hittar på Konsum.... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon