Igår hittade jag dock ett foto med en idé som är genomförbar i väntan på att ekonomin kommer i kapp.
Vi vänder samtliga plattor så att den släta sidan kommer upp. Sedan tar vi bort vissa plattor (typ varannan eller var tredje) och i "hålet" planterar vi backtimjan, taklök eller lägger vackra stenar. Se bilden:

De plattor vi tar bort återanvänder vi på andra ställen på framsidan och sen kompletterar vi med fler plattor så att vi täcker hela framsidan som vi önskat. Idagsläget går det en liten gång med 2-3 plattors bredd igenom hela framsidan av trädgården. Det lämnar en snutt gräsmatta på ca en meters bredd på varsin sida om gången. Omöjligt att klippa med gräsklippare tydligen. De förra ägarna verkar ha lämnat dessa grässnuttar åt sitt öde för de är fulla med maskrosor och mossa.
Nu till min fråga? Kommer de plattor vi lämnar kvar att ligga stabilt om de omringas av "hål"? Plattorna är ordentligt lagda med minst 20 cm sand under.
Andra saker jag bör tänka på?
Vad tycker ni om idén?
Tips på fler växter man kan fylla luckorna med?
Funderar på att låta en del vara av frostat plexiglas och sätta belysning under dessa.