Killensomvillhagrönafingrar
Imorgon kommer jag äntligen att börja bygga mitt vedförråd så då får vi nästan innerbygd gård (Blir som ett U)

Då jag börjar lägga stenen runt förrådet imorgon så funderar jag på hur pass djupt man bör gräva planteringshålen och passar därför på att frågan.

Huset är ett vedskjul (2*7 meter) och det kommer vara på västersidan jag sätter plantorna (ingen dränering under huset)
De kommmer sitta i två runda hål i markstenbeläggning och klättra på någon form av spalje. (ev kommer jag såga ut ett träd i aluminumplåt som de får klättra på)

Det som jag har att sätt där idag är två rosbuskar som jag fått av mor min (tagna från en 150 år gammal planta:wub: )
Men jag tror faktiskt att de inte kommer trivas där så jag funderar på annat alternativ.

Vad jag önskar är något som är fint på sommaren, gärna i vitt samt är fint på vintern.
Behöver absolut inte vara vintergrönt men då jag tänkt belysa plantorna underifrån på vinter vill jag ändå att de ger någon form av skulpturalt intryck eller liknande.

Vedskjulet kommer ligga mellan lekställning och huset där man ser den röda dörren.
mulle
Klätterhortensia, klätterhortensia och klätterhortensia!

Vilket jättefint pallkrageland du får!
Mulle
Killensomvillhagrönafingrar
Klätterhortensia säger du , hmmm tja varför inte.
Kanske lite hosta runt i botten.
Finn det olika varianter av klätterhortensia?

Tackar och bockar, jag fyller de sista 2 pallkragarna ikväll smile.gif

Sicket jobb när de är så stora.

Har nu detta i dem
1: tulpaner, jättedaggkåpa
2 vitlök, gräslök, kryddor, smulton
3 tom, fungerar skall ha ett lock på där slangen till bevattningen ligger, dock kommer locket vara fint med ingjuten mosaik
4 Rabarber
5 Perenna sommar blommor
6 Dahlior
7 jordärtskockor samt sparris
8 fyller ikväll vet ej vad jag skall ha funderar på pumpa
9 Fyller ikväll skall ha tomater, grurka samt morötter
mulle
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 29-05-2006, 13:17)
3 tom, fungerar skall ha ett lock på där slangen till bevattningen ligger, dock kommer locket vara fint med ingjuten mosaik

Vilken bra idé!!!!

Mig veterligen finns det bara en klätterhortensia men jag kan ha fel. Det tas ju fram så många olika hybrider på allt idag.

Mulle
ewa zon 3
Klätterhortensia, säger jag med, Hydrangea anomala, kommer bli fint med underbelysning. Skulptural på vintern med alla torkade blomställningar.
får blad tidigt på våren och först då tar jag bort blomställningarna.

/Ewa
mulle
CITAT (ewa zon 3 @ 29-05-2006, 16:39)
...och först då tar jag bort blomställningarna.

/Ewa

Tar du??? Jag låter dem bli kvar, de syns ju snart inte.
Mulle
ewa zon 3
Jo, men visst, så tänkte jag också men de år jag inte tagit bort dom så lossnar de och blåster runt i den vita rabatten nedanför. Klätterhortensian håller jag begränsade till väggen bakom rabatten så det går rätt fort att knipsa av alla gamla blommställningar smile.gif

/Ewa
Helen i Skåne
Funkia (hosta) med vitt i bladen kunde väl vara fint? Det finns en funkia som doftar och som har vita blommor såg jag idag, också trevligt!
emmapemma
Alternativ till klätterhortensia är skenhortensia (schizophragma hydrangeoides), som finns i några olika "utföranden", schatterat bladverk ('moonlight'), småbladiga (eller så var det en småbladig klätterhortensia. Såg den hos Zetas, men den finns inte i sortimenlistan), rosablommande ('roseum'), tidigare ('LN Kurilerna') resp. senare blommande (namnsorten). Informationen hämtad ur minnet från senaste Zetas-besöket, så vid ev. felaktigheter hänvisar jag till min schweizerost-hjärna...

Om jag förstod skillnaden rätt mellan klätter- och skenhortensia, så blommar skenhortensian längre, och blir inte lika stor som klätterhortensian. Kan inte uttala mig om blomningstiden ännu, för mina 'moonlight' har inte blommat (planterade dem för två somrar sedan nu). Men bladverket är fint!

/Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon