Full version: Odling på balkong
Belladonna
Jag har/hade smultron och jordgubbsplantor i balkonglåder som jag förvarat på balkongen över vintern, det kommer inte upp någonting.
Hur ska jag förvara mina plantor tills nästa vinter?

Kan nån vara snäll och hjälpa mig hur jag ska göra?

//Belladonna
Åsa, mälardalen zon 2
Det har varit en tuff vinter för jordgubbar även om de varit planterade i marken, läste i tidningen att det kan bli ont om svenska jordgubbar iår pga att stora mängder jordgubbsplantor har dött för jordgubbsodlarna. Även i Skåne har det dött stora mängder plantor. Vintern + sortvalet var tydligen problemet Honeoye har tydligen varit den som har varit svårast att övervintra och den är populär hos yrkesodlarna.

Så gör ett nytt försök med en jordgubbsort som är mycket härdig. Ställ lådan nära husväggen och täck den väl, har du möjlighet att gräva ner lådan hos någon bekant över vintern eller kan få ställa in den i ett växthus så kan nog det vara ett bra alternativ. Det kan ju bli lite kallt på en balkong där finns ju ingen mark som värmer så det kan bli jättekallt för växterna. I marken blir det ofta inte så enormt kallt för rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon