Full version: Gå ner i vikt!
Klematis
Är det någon här som försöker gå ner i vikt? Jag skulle vilja gå ner en hel del i vikt men vet inte hur jag ska orka med det. Funderar på olika metoder. Är det någon som har provat på viktklubben på aftonbladet?
stina
Har hört flera stycken som kört det och alla tycker det är bra. Själv har jag kört med viktväktarnas cd-skiva (skippade deras möten och körde själv) och det gick jättebra för mej. Med hjälp av dessa program blir man medveten om vad man faktiskt stoppar i sig under en dag - det krävs dock lite pyssel att föra in allting.

Hälsar Stina
hellen99
Hejsan
Problemet med de flesta viktklubbar på nätet är ju att de vill ha betalt, men det är Du som får göra jobbet! wacko.gif
Men det finns en viktklubb som är gratis,tongue.gif registrera dig och gå in om kolla om den kan vara något för dig, man får peppning och skriver dagbok och andra skriver och kommenterar i den. Dessutom kan man skriva in vad man äter varje dag! Jag tycker den verkar mycket bra och dessutom GRATIS!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Här kommer länken: http://overvikt.netdoktor.passagen.se/
stina
CITAT (hellen99 @ 29-05-2006, 15:02)
Hejsan
Problemet med de flesta viktklubbar på nätet är ju att de vill ha betalt, men det är Du som får göra jobbet! wacko.gif
Men det finns en viktklubb som är gratis,tongue.gif registrera dig och gå in om kolla om den kan vara något för dig, man får peppning och skriver dagbok och andra skriver och kommenterar i den. Dessutom kan man skriva in vad man äter varje dag! Jag tycker den verkar mycket bra och dessutom GRATIS!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Här kommer länken: http://overvikt.netdoktor.passagen.se/

Ja fast där håller jag inte riktigt med - den som gjort programmet har ju gjort ett jättejobb..... Tycker att priserna är helt OK - men det är min åsikt.

/Stina
hellen99
Det har säkert dom som gjort den sidan som jag rekommenderade också, jag menar inte att det är fel att ta betalt, men kan man få något gratis ska man väl inte tacka nej till det! smile.gif huh.gif
stina
Håller med naturligtvis! rolleyes.gif
catlady
Tack för tipset!
Farmor
Jag behöver också gå ned i vikt och har sedan två månader använt mig av Herbalife. En metod som passar mig utmärkt.

Jag äter en shake blandad av minimjölk och t.ex. nyponsoppa + proteinpulver med smak av vanilj på morgonen. Alldeles utmärkt då jag har svårt att äta på morgonen.

Mitt på dagen äter jag en "brakmåltid" med precis vad jag är sugen på.

På kvällen blir det minimjölk + proteinpulver smaksatt med capuchini.

Är jag sugen mellan målen tar jag en frukt.

Jag har hållit på i 2 månader och minskat drygt 2 kg per månad vilket är bra, för meningen med metoden är att det ska gå långsamt så kroppen hinner vänja sig med den nya vikten och inte gå upp allt och lite till när målvikten är nådd. Jag behöver inte hålla på och räkna points, kalorier eller vad det nu är man gör i andra bantningsmetoder. Dessutom ingår 2 sorters vitamin-mineral-ört-tabletter som gör att kroppen renas från slaggprodukter och man blir riktigt piggelin.

Ja, fördelarna är många, särskilt för mig som absolut inte klarar av att banta. Enda nackdelen är att det är dyrt, men man spar ju in matpengar för 2 måltider.

Ett stort plus är att allt mitt stora sötsug försvann från dag ett. Mysko!

Oj vad lång det blev, men jag är så himla nöjd att jag ville berätta att det är lätt som en plätt att tappa kilon med Herbalife.

wub.gif biggrin.gif
Kathy
Jag har nog provat allt när det gäller viktreducering utan att det har fungerat på längre sikt.
Men så bytte jag taktik och viktreducerade med 22 kg och den nya vikten har jag sen hållt i snart 2 år nu.
Det jag gjorde var att ändra lite här och där på mina kostvanor, började äta mindre mål mellan måltiderna samt började motionera.
Mottot är att kunna äta allt, men inte jämt. Sen får det inte vara alltför avvikande mot en "vanlig" kosthållning, för då ökar min risk att gå upp igen (vilket erfarenheten sagt mig) så därför funkar inga "kurer" eller preparat/ersättningspulver för mig.
För mig blir det då att kroppen ställer sig på sparlåga (eftersom den tror att det är svält på gång) och när jag sen börjar äta igen, även om det är en sundare mathållning, så går jag upp.
Ska man ge sig på viktreducering så måste man även motionera för att det ska bli en bra effekt.
Motion får igång kroppen och muskler bränner kalorier. wub.gif
forget-me-not
CITAT (Scrollan @ 29-05-2006, 23:26)
Ska man ge sig på viktreducering så måste man även motionera för att det ska bli en bra effekt.
Motion får igång kroppen och muskler bränner kalorier.  :wub:

Exakt!

Många gånger kan det vara lättare att börja med motionen. Efter att man motionerat vill man ofta äta sundare.
Anma
CITAT (forget-me-not @ 30-05-2006, 02:39)
CITAT (Scrollan @ 29-05-2006, 23:26)
Motion får igång kroppen och muskler bränner kalorier.  wub.gif

Exakt!

Många gånger kan det vara lättare att börja med motionen. Efter att man motionerat vill man ofta äta sundare.

Det är självklart så att motion är jätteviktigt vid viktnedgång, det håller jag med om. MEN det är inte livsviktigt. Ingen motion = ingen viktnedgång är inte sant. Det är faktiskt inte kört bara för att man inte kan motionera.
Jag har minskat från 75 till 60 kg sedan januari. Har inte rört mig mer än tidigare. Detta har jag gjort genom att ändra mina matvanor. Kör med GI på ett sätt som fungerar för mig, en hemsnickrad variant kan man nog säga. Så här kan jag äta i resten av mitt liv.
Kathy
CITAT (Anne R @ 30-05-2006, 08:18)
Det är självklart så att motion är jätteviktigt vid viktnedgång, det håller jag med om. MEN det är inte livsviktigt. Ingen motion = ingen viktnedgång är inte sant. Det är faktiskt inte kört bara för att man inte kan motionera.
Jag har minskat från 75 till 60 kg sedan januari. Har inte rört mig mer än tidigare. Detta har jag gjort genom att ändra mina matvanor. Kör med GI på ett sätt som fungerar för mig, en hemsnickrad variant kan man nog säga. Så här kan jag äta i resten av mitt liv.

Visst går det att äta sunt och minska i vikt, men varför ta bort en så pass stor bit som tillför så mycket positivt?

Det som är viktigt att tänka på är att individanpassa motionen. För en del kan det vara tillräckligt med rörelseträning, det beror helt på utgångspunkten.

Motion lönar sig.

För mig är motionen livsviktig, jag mår bättre, har mindre ont i musklerna, kroppen ökar sin förbränning och dessutom så blir jag sugen på äpplen och krispiga sallader då jag tränat - tro det eller ej. biggrin.gif

Och - jo - motion är livsviktigt. wub.gif Men visst kan man gå ner i vikt utan att motionera...om man nu vill låta bli motionen. wub.gif
stina
CITAT (Scrollan @ 30-05-2006, 09:12)
Och - jo - motion är livsviktigt. wub.gif Men visst kan man gå ner i vikt utan att motionera...om man nu vill låta bli motionen. wub.gif

Håller med till 100%!!! Det är farligare att inte röra på sig än att vara lite överviktig. Nu finns det ju dom som av olika skäl inte KAN motionera och det är ju tråkigt, men för de flesta andra är det viktigare att röra på sig än att gå ner några kilo i vikt. Dessutom är det som tidigare inlägg säger, träning ökar ämnesomsättningen! Jag hade tidigare problem med att jag var lite "lönnfet". Nu tränar jag och jag får nu äta som en "häst" för att få i mig den energi jag behöver för att inte fortsätta gå ner i vikt. Motion och sund kosthållning är en livsstil och hela kitet behövs för att kroppen ska må bra.

Tror Stina
netaave
bendro.se är ett vikt och hälsoforum. Där kan man få råd och stöd.
Klematis
Visst är det fuskigt att några är smala och kan äta vad de vill. Innan jag fick mina barn var det aldrig några problem med viktien. Gick jag upp 2 kg så gick jag ner dom direkt. Nu har vikten blivit ettt prroblem som jag inte riktigt vet hur jag ska orka lösa. Tror oxå att motion är väldigt bra, både för vikten och hälsan. Man kommer ut och får frisk luft om man nu motionerar ute. jag stavgår. Tycker det är skönt i rygg, nacken. Sedan ger det mycket mer tycker jag. Jag ska ta och kolla in netdoctorn. Nu har jag anmält mig 3 månader på viktklubben, men man kan ju se till nästa gång.
Pirum
Håller med om att träning är viktigt, men har man tur nog att äta onyttigt så är det enklaste och snabbaste sättet att gå ner i vikt att helt enkelt sluta äta strunt. Jag gick snabbt ner 10kg bara genom att sluta dricka läskeblask, onödiga mängder mjölk, och äta godis, typ. Motionerade inte en meter. Sen dess har jag kanske lagt på mig ett par kilo igen, men, så har jag syndat med läskeblasket också smile.gif

Man ska äta mindre energi än man gör av med, utan att ligga på svältdiet. Ris/potatis och grönsaker, med tomatsås, lite magert kött, där är en bra bas. Nästan omöjligt att gå upp med sådan diet om man inte lägger till feta såser, massa mejeriprodukter, etc.
Anma
För min del handlar det om att inte kunna motionera. Inte om att inte vilja. Innan min skada tränade jag styrketräning 4 ggr i veckan. Nu klarar jag mina promenader. Thats it. Vad jag ville säga var att man visst kan minska i vikt utan att motionera mera. Kunde jag skulle jag motionera mycket mer än vad jag kan.
Kathy
CITAT (Anne R @ 30-05-2006, 12:48)
Nu klarar jag mina promenader. Thats it.

Det låter som att du har hittat din form för motion. wub.gif
Och det är precis det jag menar med motion/att röra på sig.

För en del kan det helt enkelt räcka med att rörelseträna och stretcha ut muskler, det kan vara fullt tillräcklig motion.

Det som är viktigt är att hitta sin egen form och anpassa träningen. Det finns inget mer förödande än att lägga ribban alltför högt, det mår man inte bra av.
Det ska vara kul att träna och, framför allt, man ska må bra av det. wub.gif

Jag kan säga att när jag mådde som allra sämst, så startade jag med att promenera i sakta mak med gångstavar i 30 minuter, 1ggr/veckan. Det var vad jag orkade med. Hade jag inte haft gångstavarna, så hade jag inte klarat av att ens promenera pga värk i rygg och knän.
Jag har fortfarande svårigheter att promenera och om jag måste göra det, så går jag med gångstavarna.
Min motionsform är annars vattengympa i 34-gradigt varmt vatten. Och den främsta orsaken till att jag tränar är för att jag måste hålla igång musklerna för att inte få värk - har mina svagheter i nacke, axlar och ländrygg. sad.gif
Anma
CITAT (Scrollan @ 30-05-2006, 13:01)
CITAT (Anne R @ 30-05-2006, 12:48)
Nu klarar jag mina promenader. Thats it.

Det låter som att du har hittat din form för motion. wub.gif

Mina promenader har jag hållit på med sedan jag skaffade hund för 15 år sedan, så i detta fallet har dom inte med min viktminskning att göra... smile.gif

Har både gått ner och upp i vikt under dessa år. Senaste uppgången var pga att jag skadades i bilolycka och inte kunde fortsätta med styrketräningen men åt som innan... Så nu när jag har vettiga matvanor har jag hittat tillbaka till en vikt jag trivs med!
LadyG
CITAT (Pirum @ 30-05-2006, 12:12)
Håller med om att träning är viktigt, men har man tur nog att äta onyttigt så är det enklaste och snabbaste sättet att gå ner i vikt att helt enkelt sluta äta strunt. Jag gick snabbt ner 10kg bara genom att sluta dricka läskeblask, onödiga mängder mjölk, och äta godis, typ. Motionerade inte en meter. Sen dess har jag kanske lagt på mig ett par kilo igen, men, så har jag syndat med läskeblasket också smile.gif

Man ska äta mindre energi än man gör av med, utan att ligga på svältdiet. Ris/potatis och grönsaker, med tomatsås, lite magert kött, där är en bra bas. Nästan omöjligt att gå upp med sådan diet om man inte lägger till feta såser, massa mejeriprodukter, etc.

Exakt. Klokt sagt.

Kroppen är som en plånbok. Om man bara stoppar i utan att ta ut blir den fet, men om man bara tar ut utan att stoppa i blir det magert. Balans är bäst smile.gif

Jag kämpar med att omvandla baby-magen från två graviditeter, från "fluff" till muskler. Det går sakta, eftersom jag valt det. Men det går.

(Orsaken är att ett långsamt men säkert tempo gör att kroppen hinner anpassa sådant som hud och ligament till sin nya storlek.)

Jag mäter med måttband, vågen är jag mer skeptisk emot. Jag bytte styrketräningsschema och tappade ett par centimeter runt magen, men vikten låg stadigt. Jag tror mer på måttbandet än på vågen, faktiskt.
Kathy
CITAT (Anne R @ 30-05-2006, 13:11)
CITAT

Det låter som att du har hittat din form för motion.  :wub:

Mina promenader har jag hållit på med sedan jag skaffade hund för 15 år sedan, så i detta fallet har dom inte med min viktminskning att göra... smile.gif

Men det är fortfarande en motionsform. wink.gif
stina
CITAT (LadyG @ 30-05-2006, 13:50)
CITAT (Pirum @ 30-05-2006, 12:12)

Exakt. Klokt sagt.

Kroppen är som en plånbok. Om man bara stoppar i utan att ta ut blir den fet, men om man bara tar ut utan att stoppa i blir det magert. Balans är bäst smile.gif

Jag kämpar med att omvandla baby-magen från två graviditeter, från "fluff" till muskler. Det går sakta, eftersom jag valt det. Men det går.

(Orsaken är att ett långsamt men säkert tempo gör att kroppen hinner anpassa sådant som hud och ligament till sin nya storlek.)

Jag mäter med måttband, vågen är jag mer skeptisk emot. Jag bytte styrketräningsschema och tappade ett par centimeter runt magen, men vikten låg stadigt. Jag tror mer på måttbandet än på vågen, faktiskt.

Måttbandet är kanon - håller med om att det är 1000 gånger bättre än vågen!

/Stina
Pirum
När det gäller ett par kilo hit eller dit är våg värdelöst, men vid större minskningar/ökningar, med många mätningar, så kan man iaf följa en trend smile.gif

Jag har ingen våg, vägde mig ena månaden hos föräldrar, sen vägde jag mig nån månad senare (samma våg), ojdå, 10kg ner.
Anma
CITAT (Scrollan @ 30-05-2006, 15:20)
CITAT

Det låter som att du har hittat din form för motion.  wub.gif

Självklart är det så!! smile.gif

Det var inte det som var poängen... smile.gif
Kathy
CITAT (Anne R @ 30-05-2006, 17:17)
CITAT

Vi pratade viktreducering och vikten av motion eller ej....och att du hade gått ner i vikt utan motion...fast du promenerar, men att det inte egentligen är motion för det har du hållt på med i 15 år och det var inte det som var poängen och...............äsch, jag ger upp. sad.gif wacko.gif wacko.gif
Anma
CITAT (Scrollan @ 31-05-2006, 08:08)
CITAT (Anne R @ 30-05-2006, 17:17)
CITAT

Vi pratade viktreducering och vikten av motion eller ej....och att du hade gått ner i vikt utan motion...fast du promenerar, men att det inte egentligen är motion för det har du hållt på med i 15 år och det var inte det som var poängen och...............äsch, jag ger upp. sad.gif wacko.gif wacko.gif

Hmmm. du har missförstått mig ju. Jag har ju gått ner utan att öka eller minska på min motion.

Det är viktigt med motion, för hälsan och välbefinnandet. det vet jag och den aspekten hade jag inte med i diskussionen.

Men man måste inte motionera för att lyckas med en viktnedgång.

Ash, nu när jag går tillbaka och läser så ser jag att vi har pratat saken ur två olika vinklar.

wink.gif
netaave
Gåstavar är Guds gåva till oss rundhylta, jag går ogärna utan fast jag gått ner rätt mkt. Dom är klart beroendeframkallande och en säkerhet för att inte halka på is och hala stigar. Jag har ju fortfarande problem med knäna och skulle ha svårt att belasta dom för att ta mig upp om jag föll.

Jag hittade också en "cykelklinik" på nätet som tillverkar cyklar med väldigt lågt insteg och som är lättrampade, finns även kryckhållare stt få på den.
Tror det heter cykelkliniken.se eller liknande ligger i skåne. Det skulle vara min chans att kunna cykla igen utan att vara rädd för att falla vid av- och påstigning.

Hittade det här:

http://www.cykelkliniken.com/eb.htm

http://www.cykelkliniken.com/htm/rehab.html
Pirum
Gåstavar är fantastiska i skogsmarker också. Nu har jag visserligen inte ont nånstans, men det är skönt att ha en käpp när man går i skog och mark.

I dagens läge kan man dessutom gå med lång käpp och leka Gandalf och ändå se cool ut tongue.gif
Klematis
Jag tycker att man får "mer ut" av att stavgå än att bara gå. Blir mycke mer trött, svetttig och anfådd. Vet inte om man omedvetet går snabbare ellerom rörelen gör så mycke. Väldigt skönt förrygg och nacke tycker jag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Klematis @ 01-06-2006, 08:31)
Jag tycker att man får "mer ut" av att stavgå än att bara gå. Blir mycke mer trött, svetttig och anfådd. Vet inte om man omedvetet går snabbare ellerom rörelen gör så mycke. Väldigt skönt förrygg och nacke tycker jag.

Man går alltid snabbare med stavar. Jag har ju alltid (nästan) mina stavar med mig. Går mycket säkrare med dom och även längre.

I början fick jag ju många kommentarer här men nu går så många med stavar och alla vet att jag går med dom. Det är tom så att någon kan fråga om jag glömde ifall jag går utan.

Elisabeth
idefix
Hej, jag vill ge dig ett tips för viktnedgång. Det finns en bok som heter, Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi av Lisbeth Stahre, där finns både kostråd och hjälp att förändra beteende och tankar som påverkar ditt ätbeteende. Jag är inte direkt överviktig men har provat nästan alla viktnedgångsmetoder och ingen fungerar i längden. Men att ändra sina grundinställningar till sig själv och mat tror jag på.
Jag har också provat viktklubben, den fungerar ganska bra men som med alla andra metoder tar orken slut efter ett tag.
Lycka till! biggrin.gif
stina
Om man har många kilon man vill bli av med är det viktigt att man sätter upp delmål. Jag gjorde så i alla fall. Bestämde mig för att "nu ska jag i etapp 1 gå ner x kilo". När jag nått det målet tog jag en paus ett par månader då jag bara såg till att inte gå upp igen. Sen, när orken kom tillbaka tog jag nya tag. Jag har på det sättet gått ner nästan 20 kg och det verkar hålla.

/Stina
Hannele
CITAT (stina @ 01-06-2006, 09:45)
Jag har på det sättet gått ner nästan 20 kg och det verkar hålla.

Grattis!
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men vad händer om du bryter benet och måste vara stilla någon månad..? unsure.gif
En annan blir ju svettig bara av att följa din hårda träning härifrån soffan..
stina
Schhhh, inte skrämmas! ohmy.gif tongue.gif Ja, då får jag väl som alla andra som är stilla minska på pralinintaget för att inte gå upp i vikt - annars går det väl åt pipsvängen! tongue.gif Men faktum är att den största delen av viktnedgången beror inte på min träning utan på ändrad kosthållning. Naturligtvis hjälper den till, men jag har inte tränat så här mycket under hela viktnedgångsperioden. Började försiktigt med gympa 2ggr/v. Sen, i takt med att vikten minskat, har min lust att röra på mig bara ökat och ökat. Ju mindre man väger, desto lättare är det ju att röra på sig (om man inte har andra fysiska hinder naturligtvis). När man sen får god kondition och ökad muskelmassa får man ju en ökad fettförbränning så sista biten har gått av "bara farten" och nu har jag nog istället problem åt andra hållet - stopp och belägg i med viktminskningsbromsen. Fast det är ju en annan historia...

Tjingeling!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon