Jag har precis färdigställt en ny rabatt och vad jag hade att använda var 1) hästgödsel och 2) jättekompakt lerjord. Nu blandade jag 50% av vardera och det kändes som om det blev en bra jord. Vad tror ni - är det OK att använda den mixen att plantera i? Det ska vara rosor och pioner i rabatten.
Tacksam för synpunkter!
/Stina
Lyfter tråden - ingen som har någon synpunkt???
undrar Stina
Hoppas att det är en bra blandning för det är ungefär vad jag kör med när jag gräver mina nya land här i leråkern.
Lera i sig är bra, innehåller mycket mineraler och näringsämnen men är ofta för kompakt, stallgödsel är bra för det tillför humusbildande ämnen och kväve och gör jorden lucker och lättberbetad.
Jag tror att din blandning är finfin ... dessutom blir maskarna glada av att du gräver ner massa organiskt material och kommer att hjälpa dig med en hel masssa av grävarbetet framöver.
Täck gärna jorden med gräsklipp under sommaren och gamla löv på hösten så blir det ännu bättre.
Har du tillgång till lite grövre sand så kan du mylla ner det också.
Tack för det!

Hästgödseln innehåller så mycket mask så det ser ut som om gödselhögen rör på sig nästan!
kerstin z5-6
30-05-2006, 08:05
kanonjord för de två växtslagen
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-05-2006, 10:05)
kanonjord för de två växtslagen

Nu är jag glad!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.