gammelnalle
Just nu formligen svämmar min gräsklippare över av gräsklipp..

Jag har för mig att det skall funka som gödsling till tomater !! ?????

Något mer?? (Det är väl så att det som förmultnar kräver kväve?? och bör kanske inte användas överallt??)

b
mulle
Gräsklippet är mitt guld...
Jag lägger det runt alla bärbuskar, i grönsakslandet, längs häcken... Du kan alldeles säkert lägga det runt dina tomatplantor också, klippet håller ju jorden fuktig längre.
Mulle
Lady Hamilton
Odlar du tomatern i sand är det bara att "ösa på" med gräsklipp 10 cm smile.gif Men odlar du i jord kräver det lite mera "tanke arbete" För då bör du utgå efter jordens kvalité
Ramoth
Har letat efter hur tomatplantor skall ges näring i varje träfgårdsbok hemmet har (det har blivit ett antal genom åren) och överallt står - täck med gräsklipp - så det borde inte vara fel.

Själv odlar jag tomater dels i hink och dels i jord som fått ordentligt med halmig hönskompost så jag måste erkänna att jag inte vet riktigt hur jag ska göra .... Det borde ju kunna bli för mycket av det goda och hur funkar gräset i en hink?

Hör annars till dem som gärna lägger gräsklipp "på allt" och har ännu inte blivit besviken tongue.gif
rosita
Gräsklipp funkar bra till tomater och annat, även i kruka. Tänk bara på att inte lägga det helt in till stammen, det ska vara lite "luft" närmast plantan. smile.gif
Meliss
Passar på att fråga om följande:
1. ska man ta bort gräset sen?
2. hur ofta ska man fylla på med gräsklipp?
shaman958
CITAT (Meliss @ 10-06-2006, 19:46)
Passar på att fråga om följande:
1. ska man ta bort gräset sen?
2. hur ofta ska man fylla på med gräsklipp?

gräset plocker du bort varje tisdag kl 1930 och lägger nytt fredag kl 0900.....
nejdå smile.gif
gräset komposteras vartefter...blir fiiiin jord

du fyller på när det blir tunt lager, blanda gärna ner nåt mindre kväverikt matriale i gräsklippet, t.ex halm, hö, torra löv som fått en vända med gräsklipparen så det får en finmalen konsistens..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon