Full version: Frostvarning inatt!
Tjoppa
Tänkte bara varna för att det är frostvarning i natt.
Är det förresten inte lite sent för frostvarning, jag menar, det är ju nästan juni nu ju?

SMHI:s varningssida
kristerh
Tack för varningen, men nu får det räcka, jag som har allt ute... utspritt...
krister
malin72
ja så var det ju det här med frostvarning då sad.gif sad.gif vad ska in?????????
tycker alltid att det här är svårt sad.gif ska man åka iväg och köpa dukar nu eller ska allt ställas in eller vad??? unsure.gif
kristerh
det räcker om du lägger fiberuk, nåt lakan eller något annat som täcker dem.
krister
malin72
jo men ska man ta hela tomten då eller???? unsure.gif unsure.gif kan ju se lite skojjit ut laugh.gif laugh.gif eller bara krukorna...vet ärligt talat inte om jag har tänkt så mycket på det andra år.. unsure.gif
är det något som är extra känsligt?? som tex ampeln ska den in??
kristerh
Du kan ju skydda de som tål kyla sämst; änglatrumpet, tomat, tagetes,
petunia, solanum, det finns säkert fler men jag kommer inte på fler wink.gif
jag kollade på smhi´s hemsida, och på den ort som ligger närmast mig och på natttemperaturen, så ser man inte något om frost wink.gif
får kolla när jag går o lägger mig ligger det kring +4 är det farligt wink.gif
krister
malin72
tack för svaret jag förstår inte riktigr det där heller det är frost vaning på området men ska vara 6 grader på natten här hur går det ihop??? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
tur attt inte jag ska få nån frost .
fast alla jag har ute klara sig ändå
jag läste med att det skulle vara ca runt +6c och då bler dte ju inte frost wink.gif
fast den siffran kanske ändras till i natt elelr så varnar dom bara för markfrost alltså inte luftfrost
Scout
Nu är jag ju inte helt säker men jag har läst endel meterologi för nåt år sen.

Marken strålar ut sin värmeenergi som kortvågig strålning, endel av denna reflekteras tillbaka mot marken på moln, trädkronor, fiberduk eller annat som täcker över, då blir det bara långsamt kallare, är det omolnigt går det ut i rymden och det blir snabbare kallare. Fiberduk reflekterar alltså ner och håller på så sätt kvar värmen nära marken.

Utstrålningen av energi kan göra att marken och luften allra närmast marken kan drabbas av frost. Eftersom luft är en dålig värmeledare så kan luften nån meter upp fortfarande vara varamare även om marken drabbas av frost. Om det blåser så att luften blandas om förs varmare luft ner och risk för frost är midre.

Meterologiska mätningar av t.ex. temperatur sker som standard alltid på 1,5m höjd. Där det alltså mycket väl kan vara +6 där om det är under noll på marken. Krukor på balkonger klarar sig därför oftast bättre än krukor som står på marken.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 29-05-2006, 17:48)
Nu är jag ju inte helt säker men jag har läst endel meterologi för nåt år sen.

Marken strålar ut sin värmeenergi som kortvågig strålning, endel av denna reflekteras tillbaka mot marken på moln, trädkronor, fiberduk eller annat som täcker över, då blir det bara långsamt kallare, är det omolnigt går det ut i rymden och det blir snabbare kallare. Fiberduk reflekterar alltså ner och håller på så sätt kvar värmen nära marken.

Utstrålningen av energi kan göra att marken och luften allra närmast marken kan drabbas av frost. Eftersom luft är en dålig värmeledare så kan luften nån meter upp fortfarande vara varamare även om marken drabbas av frost. Om det blåser så att luften blandas om förs varmare luft ner och risk för frost är midre.

Meterologiska mätningar av t.ex. temperatur sker som standard alltid på 1,5m höjd. Där det alltså mycket väl kan vara +6 där om det är under noll på marken. Krukor på balkonger klarar sig därför oftast bättre än krukor som står på marken.

men vad varnar dom för då alltså markfrost elelr att det bler -1c elelrlägre
wink.gif unsure.gif smile.gif
Tjoppa
Oj, nu ser jag visst att det råkade komma i fel forum. Hade tänkt posta den i krukodling och inte krukväxter. Men jag fick fram budskapet iaf! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tjoppa @ 29-05-2006, 19:24)
Oj, nu ser jag visst att det råkade komma i fel forum. Hade tänkt posta den i krukodling och inte krukväxter. Men jag fick fram budskapet iaf! tongue.gif

tongue.gif fast jag har krukväxter med ute så det var tur du postade det här ju wub.gif
Tjoppa
Här är det fortfarande 11 grader ute.
Jag tror inte att det blir nån frost här, så jag tar chansen och lämnar blommorna som de är. unsure.gif
noora
Frostvarning kan väl innebära markfrost? Dvs att det är minusgrader bara vid markytan, vilket ger frost men inte minusgrader i termometern som sitter längre upp.

Var det någon som såg någon frost i natt förresten? Jag har några plantor ståendes ute, men jag tänkte inte på att kolla hur de mådde i morse unsure.gif

Jag skulle vilja ha en markfrostvarnare som piper i sovrummet och väcker mig när temperaturen närmar sig +2 eller nåt sånt rolleyes.gif
Ewa smålänska höglandet
Här var det frost
kristerh
Jag slapp frosten, det var mulet o jag hörde hur regnet smattrade senare på natten. Det var +8,6 grader naär jag gick till sängs vid 23 tiden, så jag struntade i att täcka.
krister
*Stintan*
Här i västra sörmland hade jag 7,3 som lägst inatt.
malin72
jag klarade mig med.... tog inte in något och än så ser allt ut som förut smile.gif
Linda_A
Här klarade allt sig med. smile.gif Om det inte börjar snöa och blir is igen så får de stå där de står. laugh.gif
Tjoppa
Jag klarade mig med!
smile.gif
Alexander-VG-zon3
+5c i natt inegn frost alls var uppe på natten emd å så ingen markfrost heller fast skåne skulle ju inte ha nåt vi hadde ju infggen varnning wub.gif
noora
Jag tror inte att det har varit frost här, däremot verkar det som att en del plantor har fått brännskador. Fattar inte hur det kan ha gått till, de har varit ute (under fiberduk i och för sig) i över en vecka redan och har inte varit nån sol efter att jag tog bort fiberduken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon