Full version: Rothalsröta
Gurkan
Mina gurkor m.m. stryker med på löpande band. Stammen ruttnar, blir brun och slemmig precis vid jordytan eller strax under, och går av.

"Rothalsröta" har jag fått lära mig att det heter genom att söka på gamla inlägg.

Vad orsakar detta och hur undviker man det ?

Dom har inte stått blött men det har varit lite kallt periodvis, är det kyla ensam som tagit knäcken på dem ?
Åsa, mälardalen zon 2
För blött i kombination med för kall jord brukar vara det som ger rothalsröta (+ om man planterar gurkan för djupt brukar man också få rothalsröta). +om du har skadedjur som tar små bett på stammen kan det också orsaka att rötsvampar går in i stammen.

Gurka brukar vilja ha en jordtemperatur som är över +15 grader (temperaturen tas på morgonen)
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-06-2006, 18:11)
För blött i kombination med för kall jord brukar ge rothalsröta (+ om man planterar gurkan för djupt brukar man också få rothalsröta).

Gurka brukar vilja ha en jordtemperatur som är över +15 grader (temperaturen tas på morgonen)

Var det inte du som tipsade oss om att man skulle gräva ner krukan man sått gurkan, fast först ta bort botten?

Så har jag tänkt göra i år då det verkar vara ett bra tips. Är sällan jag lyckas få några gurkor - de brukar ruttna i stammen.

ingrid
Gurkan
Tack för era svar.

Är det för sent att så en omgång till ??
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inte för sent många direktsår ju gurka och då behöver det vara +15 i marken så många som bor i tuffare zoner än dig har ju precis sått (+du kan odla längre på hösten än många längre norrut). Vill man ha några plantor som sätter gurkor tidigare kan man ju komplettera med några köpta plantor också.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-06-2006, 18:13)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-06-2006, 18:11)
För blött i kombination med för kall jord brukar ge rothalsröta (+ om man planterar gurkan för djupt brukar man också få rothalsröta).

Var det inte du som tipsade oss om att man skulle gräva ner krukan man sått gurkan, fast först ta bort botten?

Så har jag tänkt göra i år då det verkar vara ett bra tips. Är sällan jag lyckas få några gurkor - de brukar ruttna i stammen.

ingrid

Jodå det var jag och nu har jag tagit bild på hur en nästan bottenlös gurkkruka ser ut men har man en vanlig kruka kan man ju skära bort bitar av botten.

anna_rispan
Var på landet i dag o såg att mina tre söta gurkplantor var en spillra av sina forna jga. en var stendöd, den andra var levande men svag den tredje var halvdöd. Nu har jag sått nya, de fem sista fröna i påsen. Ska försöka pyssla om dem här bättre.

Fick för mig att de dukade under av torka. Jag har en bit till mitt trädgårdsland så det blir inte att jag åker varje dag. Hur mycket vatten behöver de? Hur löser jag det på smidigaste sätt. Kankse petflaske-tricket kan fungera hjälpligt i början av deras liv??

tacksam för alla förslag!
anna_rispan
Någon som har bevattningstips?
Susanna
Växer de på friland, kruka utomhus eller i växthus? Kanske kan vi komma med tips om vi vet lite mer om hur du planterat. smile.gif
anna_rispan
CITAT (anna_rispan @ 06-06-2006, 18:14)
Var på landet i dag o såg att mina tre söta gurkplantor var en spillra av sina forna jga. en var stendöd, den andra var levande men svag den tredje var halvdöd. Nu har jag sått nya, de fem sista fröna i påsen. Ska försöka pyssla om dem här bättre.

Fick för mig att de dukade under av torka. Jag har en bit till mitt trädgårdsland så det blir inte att jag åker varje dag. Hur mycket vatten behöver de? Hur löser jag det på smidigaste sätt. Kankse petflaske-tricket kan fungera hjälpligt i början av deras liv??

tacksam för alla förslag!

Ja det var jag som frågade ovanför mig själv.

Alltså ska de planteras ut på friland. I västra sörmland.

(Fortfarande) Tacksam för alla tips o svar jag kan få!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon