Full version: Små tänder
ninnisky
Blev så ledsen när jag fick höra att lilla barnbarnet (4) trillat och slagit ut en framtand idag. Egentligen inte slagit ut utan den åkte in i gommen så tandläkaren fick ta bort den. Vilda lekar på dagis- så han trillade på legobitar.

Mina egna har aldrig gjort det så därför frågan: kommer de nya tänderna fram tidigare i och med att utrymmet finns. Dum fråga kanske, men vill gärna veta. Här finns ju många småbarnsmammor på odla som säkert varit med om liknande!
Magdis
Jag slog ut två framtänder i överkäken när jag var 4-5 år. Tyvärr minns jag inte om de nya tänderna kom fram fortare eller hur det var, men jag kan fråga min mamma.
ninnisky
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-05-2006, 19:42)
Jag slog ut två framtänder i överkäken när jag var 4-5 år. Tyvärr minns jag inte om de nya tänderna kom fram fortare eller hur det var, men jag kan fråga min mamma.

gulledej wub.gif
Whiskuchi
Jag fick dra två tänder som tvååring (föddes med dem - de var inte riktigt färdiga och "tog slut" när jag var två), och gick med glugg i flera år innan de permanenta behagade titta upp rolleyes.gif
hellen99
Den nya kommer som den ska, kanske lite senare!
Eftersom tandköttet där den som är borta blir lite "segare" när ingen tand suttit där precis innan den nya ska ut, så det kan hända att den andra (om den mjölkisen sitter kvar så länge den ska) kommer ut före!

När man är 4 år så är för det mesta hela kronan färdigbildad så det blir sällan någon skada på den, det är värre om man slår in mjölktanden på det viset om man är under 2 år, då kan kronan på den nya tanden bli skadad!

VIKTIGT
Föräldrarna ska göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget som de har lillen försäkrad i, utifall mot all förmodan något skulle bli galet med den nya tanden!

Jag är inte bara mamma, jag är tandsköterska också!!! smile.gif
ninnisky
Tack, hellen99 smile.gif. Så bra med svar från en tandsköterska!
Margaretha
En av mina söner trillade på ett hopprep när han var två år och fick dra ut de två framtänderna i överkäken. Han fick ha glugg ganska länge - till i 7-årsåldern - för tandköttet blir hårt av att tuggas med. När sedan tänderna kom pekade de ut lite, så han fick ha en tandställning på nätterna i ett halvår och sedan var det bra! Inga skador på de permanenta tänderna alls! smile.gif
netaave
Som dagisfröken tänkte jag också direkt på försäkringen, dom måste göra en tillbudsanmälan på den.
Viktigt!
*Felix matte*
Och nu kom jag ihåg att jag skulle fråga grannen om de anmält skadan till sonens skolförsäkring och också kollat om Hemförsäkringen har olycksfallsskada.
Han brände sin fot ganska illa och nu pågår operation transplantering mm.
Castea
Vad duktiga ni är som tänker på försäkringar när olyckan är framme! smile.gif

Det är riktigt - anmäl tandskada till försäkringsbolaget direkt, så att det registreras. Försäkringsbolagen håller tandskadeärendet öppet tills barnet fyller 25 år, i vissa fall upp till 30 år om tandläkaren bedömer ett behov av detta.

Försäkringen täcker en permanent slutbehandling (krona, implantat, osv).

En annan sak - tänk på att kollektiva skolförsäkringar/dagisförsäkringar bara brukar gälla olycksfall och inte sjukdom. Var rädda om era små och se till att teckna en privat individuell barn- och ungdomsförsäkring för dem också som även gäller för sjukdomar. Statistiskt sett drabbas nämligen barn oftare av svåra sjukdomar än svåra olycksfall.

MVH,
Castea - tidigare i "branschen". wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon