Whiskuchi
Från alternativ.nu

Bakgrund
Quinoa kallades 'the mother grain' av inkafolket. Rent botaniskt är Quinoa inget sädesslag, men kan användas som ett. Quinoa har odats i tusentals år i Anderna,och går numer att finna i välsorterade hälsokostaffärer, inte så konstigt då det innehåller mer protein och fett än något sädesslag, mer kalcium än mjölk och höga halter järn, fosfor, B vitaminer och Vitamin E. Att det dessutom "växer som ogräs" passar väl in i bilden som gudomlig växt.

*Den kan växa i ren sand med endast 200 mm nederbörd årligen
*Den kan växa i saltkoncentrationer motsvarande saltvatten.
*Har hög köldhärdighet och tål nattfrost ner till -8° upp till fyra tillfällen
*Har högt näringsvärde med 12-19% högkvalitativt protein innehållande alla essentiella aminosyror och en massa vitaminer och mineraler.
*Är redan etablerad på marknaden
*Innehåller inget gluten

Låter som en väldigt intressant växt att odla tycker jag (fast jag kanske ska vänta tills i morgon, då jag tänkt prova Quinoa till middagen)
rolleyes.gif
Fru fet
..fast jag måste erkänna att jag tycker quinoa är rätt äckligt (fast nyttigt är det ju unsure.gif) .
roos
Jag tycker quinoa är supergott, MEN har insett jag inte tål det, får utslag på hela bröstkorgen och i ansiktet, ser inte klok ut. Har inget annat som jag inte tål så det känns lite märkligt och tråkigt.
Bessie
När vår utsugning av Moder Jord gått så långt att vi får sticka härifrån i rymdskepp alternativt fly från hotande asteroidkrockar, och om jag är vid liv då, ska jag ha med mig quinoafrö (plus vete, soja, basilika, tomat och chili och gärna något som blommar vackert också. Om vi på Firefly-vis får lämna tillvaron som i-landsbor för att kolonisera en ny planet från noll ska jag i alla fall göra mitt för att mina medmänniskor får fullvärdigt protein.)

Det är klart att kokt quinoa ser lite ut som grodrom. Fast konsistensen är rolig, liksom lite knaprig. Gillar man inte att äta den rakt av kan jag rapportera att den blir en fantastisk fyllning till ugnsbakade grönsaker (gärna blandat med fräst purjolök och svamp) och är väldigt bra att fylla ut matiga grönsakssoppor med.
Pirum
Quinoa verkar intressant, var köper man sånt? Att äta alltså, odla blir det nog inget av i år.

För övrigt är potatis det absolut bästaste livsmedlet OCH den blommar vackert tongue.gif
Bessie
Säkrast hittar man nog quinoa i hälsokost- och ekoaffärer, eller i snabbköp med bra utbud på hälsokost och kravprodukter.

(Okej, jag kanske tar med mig några sättpotatisar också, men de kanske börjar mögla innan vi är framme vid nån lämplig planet. Hmm, det här skulle kunna bli en intressant småpratstråd -- kulturväxter man absolut måste ha med sig från jorden...)
roos
Jag har köpt på konsum, märket Saltå Kvarn.
Gurkan
Jag har inte odlat Quinoa eller liknande växt (det finns många släktingar) men letat mycket info. och skrivit en del om det i en tråd på ett annat forum.

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?bo...y;threadid=4613

Det är jag som heter Vitis. sleep.gif
Pirum
Ah, då ska jag leta upp det snarast och prova.

Potatis kan man ta med som frön förresten, de flesta plantorna första året ger nog då potatis som inte är så stora eller goda (men ätbara), sen väljer man ju ut de som funkar ok och odlar sedan från sättpotatis som vanligt. smile.gif
(Och Alternativ har man ju varit på som sagt:) )
kooh-i-noor
CITAT (Fru fet @ 29-05-2006, 21:16)
..fast jag måste erkänna att jag tycker quinoa är rätt äckligt (fast nyttigt är det ju unsure.gif) .

Har du sköljt av fröna innan du kokade dem (med buljong/salt och andra kryddor)?

Skalet innehåller ett ämne som gör att det smakar bittert, därför måste man noggrannt spola dem före tillagning.
Whiskuchi
..och idag har jag provätit rolleyes.gif
Domen? Smakade inte mycket, men jag gillar konsistensen! Åt röd quinoa, om det är någon skillnad på den. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon