akagebeck
Hej!
Mina sockerärtsplantor är nu ca 1 dm höga och de har tagit fart de senaste dagarna. Ska man binda upp dem på nåt sätt? Eller sätta nåt stöd?

Det har också kommit bladspenatsblad, på bara några dagar... ska man skörda dessa efter hand, kommer det nya blad eller hur funkar det?

Frågorna är många unsure.gif
Svante, zon 1
CITAT (akagebeck @ 29-05-2006, 22:04)
Hej!
Mina sockerärtsplantor är nu ca 1 dm höga och de har tagit fart de senaste dagarna. Ska man binda upp dem på nåt sätt? Eller sätta nåt stöd?

Ärtor brukar behöva stöd. Hur mycket och hur högt är sortberoende (allt från 50-200 cm förekommer). Man kan använda pinnar eller käppar nedstuckna i marken, hönsnät, snöre spänt mellan två stolpar m.m. m.m.
KURT
Men man brukar inte behöva binda upp dem, de brukar kunna klättra bra själva. Ev kan man "leda dem rätt".
Whiskuchi
Apropå ärtor, gillar sniglar plantorna? I så fall får de bo i en pallkrage när jag skördat spenaten...
ingrid fuxwall
"Mina sockerärtsplantor är nu ca 1 dm höga och de har tagit fart de senaste dagarna. Ska man binda upp dem på nåt sätt? Eller sätta nåt stöd?"

Själv odlar jag både den korta varianten och dem kan jag låta ligga på marken (har dem mest som jordförbättring men fick mycket avkasting förra året trots mängder av sniglar)

Den högre varianten låter jag klättra på fårstängsel som jag har satt upp i grönsakslandet.
Ibland får jag hjälpa någon planta att få fatt i trådarna men oftas hittar de rätt själva.

ingrid
hnorbeck
Använder själv hönsnät - då hittar de oftast trådarna.
Odlar alltid höga sorter, som ger mer utbyte per kvadratmeter.
Åsa, mälardalen zon 2
Angående spenaten plocka blad allteftersom (några blad bör vara kvar på plantan efter plockning). Har du sått mycket plocka och frys in, spenatplantorna håller inte så länge de går upp i blom när det börjar bli varmt + lång dag. Man kan dock så spenaten i flera omgångar till en bit in på hösten ifall man inte bor alltför långt norrut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon