Karrolina
Jaha.

Jag hade rensat och luckrat och fixat i den gamla rabatten som är en upphöjd bädd av gamla telefonstolpar. Eftersom det var väldigt mycket ogräs tog jag bort allt (nästan bara ogräs) som växte förrutom lökarna. Detta innebar att jag luckrade jorden ner till iallafall 40 cm djup. Sen hade jag i en massa kogödsel på påse och algomin. Trodde jag hade gjort allt rätt. Sen åkte jag och köpte perennplantor för en hiskelig summa pengar.

Då var det bara planteringen kvar... Jag grävde gropar och vattnade i dom. Då upptäckte jag att vattnet rann undan VÄLDIGT sakta! sad.gif Växterna har stått i en månad nu och det är bara en rosenvial som har dött. Så det kanske funkar. Men så kom jag och tänka på vintern. Den här rebatten såg ut som en bassäng i snösmältningen. det dröjde väldigt länge innan vattnet runnit undan. Det kan ju liksom inte rinna någonstans pga stockarna. Kan jag täcka på något sätt på vintern? Eller kan jag göra på något annat sätt? Jag har varken tid eller ork att göra om hela rabatten. Kanske flytta en del känsliga växter.. wink.gif
kerstin z5-6
Står rabatten i en svacka ? Upphöjda bäddar brukar vara väl dränerade ?
Det du beskriver -är det nu det händer ? är det lerjord?
jag tror inte att rabatten är så odränerad som du tror , nog rinner vatten undan trots stockarna
Har tjälen verkligen gått under den ?
Vårfukt är bara bra, sådär ser ju många rabatter ut på våren -täcka ska du absolut inte göra annat än möjligtvis med granris.
Vinter och höstfukt är mycket farligare för växterna
Blanda in grovt grus , när du planterar där nästa gång , i så fall
Karrolina
Rabatten är inte alls i en svacka! Så jag fattar ingenting. Huset står på en höjd och rabatten är gjord runt om uteplatsen. Jorden jag grävde upp var sandblandad trädgårdsjord. Längre ner är det säkert lera. Det har vi annars på hela tomten.

Att det såg ut som en bassäng var i vintras när det var töväder och i våras under säkert en månads tid. Kan verkligen växter överleva det? Jag har planterat tex stockrosor och riddarsporrar.

Det som stod där innan och som uppenbarligen har klarat läget var lupiner och små förtvinade buskrosor.

Det kanske är inte är så illa som jag tror???
Caprice
Det tokregnar ju hela tiden, det spelar säkert in...

Om det är en upphöjd rabatt så är det i princip omöjligt att det blir stående vatten...

Tänk även på att du inte har ngt ätbart i denna rabatt, gamla telestolpar brukar innehålla mkt gift....

Det löser sig, sak du se! smile.gif
kerstin z5-6
Klart de nämda perennerna överlever -och är marken frusen har vattnet ingenstans att ta vägen oavsett hur väldränerat det är , men som sagt vårväta klarar de flesta mycket bra -det är höst o vinterregn som är farliga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon