Full version: Magnolia i kruka?
Fia N
Hej!

Har förhoppningar om att våga mig på ett Magnoliaträd någon gång. Bor i stockholm så lite chansartat är det om jag inte hittar den perfekta soliga, vindskyddade platsen...

Funderar på hur högt/stort trädet kan bli i Stockholm (I villaområde, ej skärgård) om jag lyckas? Hade helst velat ha det i en kruka och att det kanske håller sig ganska lågt och begränsat då? Har hört att de inte gillar beskärning. Och inte kyla heller. Hur har ni gjort som lyckats med Magnolia i Stockholmstrakten? Vill helst prova en Praktmagnolia..... men även andra "trädsorter" kan vara intressanta förstås.

Kan någon ge tips månne...??

Mvh/Fia
kerstin z5-6
magnolia Norman Gould har övervintrat utan problem hos mig i Västerbotten .<Här finns andra som har stjärn ,leonard messel mfl så pröva en ute du med laugh.gif
Lars
Stockholm, zon 2-3, säkerligen zon 2 i ett villaområde om det inte är jätteblåsigt. Klart du ska testa. Praktmagnolian är finast, men Magnolia stellata, stjärnmagnolian blir oftast inte så hög, bara en buske, dessutom blommar den ganska länge... Satte just en M. loebneri 'Leonard Messel' i zon 5...

Ska du ha en i kruka blir det nog knepigt med övervintringen. Satsa på väldränerad jord på uteväxtplatsen istället!

Lycka till!
Lars
Fia N
Tack för tipsen! Anledningen till krukan är att den bästa platsen i fråga när det gäller vind och sol är på en stenlagd uteplats, vet inte om min kära sambo skulle jubla om jag började gräva upp ett planteringshål där.....
(Även om jag själv tycker det är jättesnyggt....) Det är också därför jag frågar om höjden, för planket som skall skydda den är bara 180cm högt.

Mvh/Fia
eml
Vi har en Magnolia och bor i västra Stockholm, så visst kan det fungera i zon 2. Den blommar just nu och är fantastiskt vacker wub.gif, blommorna är nästan självlysande när det mörknar, även om "underbart är kort" tyvärr. Jag är inte säker, men tror det är en praktmagnolia och den är väl ca 3.5 m hög nu (vet ej hur gammal den är). Vi har ett tvåvåningshus i vinkel (ett "ben" i sydväst och ett i sydost) och den står inne i hörnet, så den får bra med sol och det är relativt vindskyddat (fast det blåser rejält där ibland ändå). Vi har beskurit den lite ett par gånger och den svarar då med att skjuta nya grenar som pekar rakt upp, vilket inte blir så snyggt. Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon