storfamiljen
Kommer att bygga ett hus på en skogstomt där det just nu är berg och blåbärsris och ca 25 stubbar från gran och tall. Det är dax att börja dra upp lite planer för trädgården men hur ska man börja efter att ha plockat bort allla stubbar och på något sätt blivit av med dom? Ska man schakta bort all skogsjord (ca 1000kvm) och börja ragga fyllnadsmassor? Eller kan "skogslagret" vara kvar under? Vilken typ av fyllnadsmassor ska man leta efter, sand, lera eller får man vara glad över om man hittar några? Var letar man efter fyllnadsmassor? Antar att det blir lite väl dyrt att bara köpa finjord för att kunna anlägga gräsmatta där det varit skog. Hur mycket jord bör man ha för att få en hyffsad grund till gräsmattan? Finns det någon formel för hur man tänker när man ska beräkna jordåtgången? Om man beställer ett antal kubik jord så kommer väl det att packas rejält på tomten och slutmålet är väl att få till ett antal decimeters växtmån? Hur räknar man på det där? Oj det blev många frågor men man kanske kan få svar på några. huh.gif
Karrolina
Det beror ju på hur ni vill ha tomten. En del av tomten kanske kan vara lite skogigare? Eller hade ni tagit bort alla träd? Är det bara gräsmatta du vill anlägga? Eller rabatter? Ska ni ha rebatter så beror det också på vilka växter ni ska ha. Jag har just gjort en rabatt där vi tagit mer massa granar. Jag gjorde ingenting med jorden förrutom lägga på ett tjockare lager. Sen planterade jag sånna växter som gillar lite surare t ex rododendron, hortensia och myskmadra.

Men om du informerar lite mer exakt om vad det är ni vill för slags tomt ni vill ha så kan säkert många svara! smile.gif
ingrid fuxwall
För många år sedan köpte vi en sommarstuga och där var så som du beskriver, blåbär/lingon osv.
När vi var färdiga hade vi gräsmatta utan att ha köpt hem jord.

Minns att vi grävde ut och förflyttade jord samt finfördlade kvistar och grenar som las som grund.

ingrid
Anki V
Och vi bröt bort en massa stubbar från vår skogstomt, fyllde igen groparna och jämnade till med "fyllandsmassa" som visade sig vara brunnet gödsel och grus

Det växer som sjutton och vi har aldrig sått ett gräsfrö. Det tog inte lång tid förrän "skogen" var helt borta.
/Anki
Kat
Hade jag haft en sådan tomt hade jag struntat i att försöka anlägga gräsmattor. De är ju ändå såååå tråkiga!
Kuperade trädgårdar med integrerade stubbar och rabatter tycker jag däremot är ljuvliga. Så mitt råd är att inte dra upp alla stubbarna och försöka plana ut allt. Det blir mycket intressantare med lite "liv" kvar.
mulle
Och jag håller till 100% med Kat.
Jag skulle såga djupa skåror i de stubbar jag snabbare vill bli av med och plantera träd, buskar och klättrare runt!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon