Full version: Hjälp
Lena i Habo
Har nu planterat klart i dammen !
Lyckades tappa i en stor korg så den hamnade upp o ner och all jord for ut i dammen !

Från gruset som jag lagt runt kantstenarna rann en massa smuts ner !

Vattnet är alldeles grumligt ! Hur länge dröjer det innan det blir rent o klart ???

Fyllde i vattnet för 3 dagar sedan och har hällt i Aqua Start idag ! wacko.gif
Lena i Habo
Finns det verkligen ingen som har svaret på min fråga ?

blink.gif
Ramoth
Har inte ens damm (jo en gårdsdamm utgrävd i leran, men ingen stilig trädgårdsdamm) men har haft akvaruim i större delen av mitt liv.

Hur fort vattnet klarnar beror säkerligen på vad som orsakar grumlingen, finns rening? Hur effektiv den är och hur stor dammen är.

Det klarnar så småningom.
Otur med korgen!
Förstår om du vill att det ska bli fint genast smile.gif
Sollan
Har haft damm i ca 6 år nu. För att hålla vattnet klart har vi byggt ett eget filter (lecakulor och skumgummi) som tar upp alla små partiklar som grumsar till vattnet. Eftersom vi har fisk i dammen året runt är jag mycket försiktig med att använda några former av medel i dammen.
Hur stor är dammen? Är vattnet stillastående kommer nog vattnet att klarna när alla partiklar sjunkit till botten men det kan räcka med ett kraftigt regn så rörs det upp på nytt. Man kan dock inte räkna med ett kristallklart vatten om man har en "natur"damm.
Var också mycket noggrann med att inte jorden runt dammen inte kommer i kontakt med dammvattnet, det suger mycket kraftigt och kan sänka vattennivån snabbt.
Ha tålamod, det kommer att bli bra! Lycka till!
Lena i Habo
Tack för ditt svar !

Dammen är byggd efter alla konstens regler och vi har en rejäl pump med inbyggt filter och UV lampa. Har använt dammduk.

Det börjar faktiskt se lite klarare ut nu vattnet, kanske dröjer det ett tag ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon