Hm, nu har jag myror i mängder i mitt huvud.
I höstas beställde jag en Robusta bourbonros från Flora Linnea utgående från deras beskrivning:
Bourbonrosen har fått sitt namn efter Île de Bourbon (numera Réunion) i Indiska Oceanen där rosen har uppstått efter en korsning mellan höstdamascenerrosor och kinarosor. Bourbonrosen är en enastående ros som har en utsökt skönhet, lång livslängd och är rikligt blommande med stark doft, oftast med inslag av äppel och klöver. 'Robusta' har stora, fyllda och först skålformade, sedan välvda blommor. Den blommar rikligt i juni/juli med vackra, mörkröda till purpurröda blommor med sammetslyster. Fin doft men ännu ej karakteriserad av oss. Skall inte förväxlas med Kordes Rosa Robusta som introducerades på 1960-talet, nästan 100 år efter! Storlek: 1.8x1.5-3m. Zon IV.
Eftersom storleken är angiven 1,8x1,5-3m blev jag lite konfunderad och letade efter mera information på nätet. Då hittade jag denna sida:
Robusta bourbonros
Här blir man ju om möjligt ännu mera konfys...
"Storlek 1,8(3)x1,5m, höjd 1,8"
Finns det någon här som vet hur bred och hög denna ros egentligen blir och hur jag ska fundera då jag väljer plats åt den. Jag hade tänkt mig en buskros men ska jag tänka om och betrakta den som en klättrare?
Mulle