Hasse_h
13-05-2003, 15:16
Hej!
Har ett gammalt (troligen ca 20 år) plommonträd, vanligt gulplommon, som barken undan för undan lossnar på. Det är så gott som utan bark från marken och en knapp meter uppåt. Trädets bladverk är friskt och det blir enorma mängder blommor. En del frukt brukar bli riktigt bra, men en stor andel skrumpnar eller ramlar av utan att mogna.
Är det någon som känner igen detta? Kan det vara någon sjukdom? Vad gör jag isåfall åt det? Tar ner trädet?
Jag har också två andra yngre plommonträd (ca 5-6 år?), Experimentalfältets sviskon och Victoria som är helt problemfria och friska.
Jag tror att både plommonsteklar och plommonvecklare kan orsaka kartfall. Men då brukar man hitta larver i karten.
Hasse_h
13-05-2003, 15:33
Jag har studerat de fallna karten, men aldrig funnit några larver eller andra angrepp. De ser bara ihopskrumpna och förtorkade ut. Skulle parasit- eller insektsangrepp kunna förklara att barken lossnar? Det är egentligen det som jag är mest orolig för. Att trädet så småningom dör när barken lossnar. Och i värsta fall att det sprider sig till mina andra plommonträd ca 15 meter därifrån.
Barkfall på plommon kan ha flera orsaker och man måste nästan ha mer beskrivningar av hur barken flagar av för att kunna gissa.
Det sker också ett naturligt, friskt barkflagnande, men inte ända in till veden. Ålder är ett annat skäl, många plommonträd blir inte mer än 30-talet år. Fläkningar från illa gjorda avsågningar/beskärningar är vanliga liksom fläkningar som uppstår och vidgas av gräsklippmaskinskador mm. Det kan också orsakas av virus, och det kan delvis orsakas av fruktträdkräftan. Jag tycker mig dessutom ha sett mer barkfall på plommon som står i packade, näringsfattiga och torra marker.
Man kan stärka trädets vitalitet genom att ta upp grässvålen under kronan och lägga kompost, kogödsel där eller så ettåriga blommor som man slår ned i området. Kallas gröngödsling.
Plommonvecklare och -stekel orsakar kartfall men inte ihopskrumpna sådana. Larven sitter i endast kort tid efter det att frukten fallit, så det är sällan man hinner se dem innan de vandrat vidare ned i marken eller bakom barken.
Förtorkade, ihopskrumpna kart är mer sannolikt pungsjuka - en svamp Taphrina pruni. Kännetecknas också av att frukterna blir kärnlösa och ibland täckta av en vit eller gråbrun beläggning. Är vanligt om sommaren är blöt eller kall. Allmänt gulplommon är ofta utsatt för svampen.
För att minska svampens framfart tar man bort och bränner sjuka frukter så snart man ser dem, och bränner ev angripna grenar.
Hasse_h
14-05-2003, 07:35
Jo, barken har lossnat ända in till veden. Det lossnar i decimeterstora sjok. Skulle jag dra i barken skulle jag få bort mängder. Och det handlar inte om några fläkningar pga beskärning. Jag kan inte se några spår av larver bakom barken. Det är hela huvudstammen från marken och uppåt en knapp meter som är ren från bark. Trädet står i lerblandad jord ovanpå sand där det alltid är ganska fuktigt men ändå bra dränerat. Jag kan inte heller påminna mig att jag sett några beläggningar på frukterna.
Det kanske handlar om ålder då. Huset är byggt -78 så åldern på trädet kan vara maximalt 25 år.
Jag lutar starkt åt att ta ner trädet, det är inte vackert som det ser ut nu. Får ersätta det med något annat.
Tack för idéer och synpunkter.
Jag kan inte komma på något annat än att det då antingen är ålder, näringsbrist eller virus... Ser du inga andra skador är det nog inte hare/rådjur heller.
Om det som du säger uppstår också på de yngre fruktträden är det ju viktigt att ta reda på vad det är för att se hur det ska åtgärdas.
Kolla om det större trädet i år försöker läka och täta med ny läkved intill barkflagorna. Om barken fortsätter att flaga av utan att trädet lyckas täta så har trädet antagligen inte lång framtid för sig.
Hasse_h
14-05-2003, 21:11
Nej, de yngre träden är helt friska och är inte drabbade.
Det äldre trädet kommer tas ner, det har tappat bark under ett par år. Jag kollade senast idag på barken och den är lös en bra bit upp utan att ha lossnat.
Jag kommer ta ner trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.