Full version: Meconopis / lewisia
Agneta z5-6
r det ngon vnlig sjl som kan svara p : skall jag omskola dessa tv i sjord.de skall visst inte ha s mycket nring eller..............? ohmy.gif
Anki V
Jag skolade om mina Meconopsis i "vanlig" planteringsjord och de sista veckorna har jag ven givit flytande nring, 1/2 dos.

Sedan har jag lrt mig att dom r nringskrvande och ska st i vlgdslad jord.

/Anki
Agneta z5-6
Toppen Anki, nu har jag lrt mig ngot nytt biggrin.gif biggrin.gif

r det samma med Lewisia tro?
kerstin z5-6
Bda vxterna r MYCKET nringskrvande som stora vxter -Bgge gr fint att plantera/skola i vanlig plantjord, lewisian med grus runt rothalsen , meconopsis klarar sig utan
Mec. fr aldrig torka , men inte blir fr vta heller -aldrig direktsol p smplant -srskilt inte nyskolade
Lewisian ska torka upp ordenligt, mellan vattningarna
Lewisia mr fint av blkorn i samband med plantering
Mec .vill grna ha kogdsel i rabattjorden senare smile.gif

Det dr med nringsfattigt r nt sderuthittep .. dr dessa tv r svrodlade-mindre fet jord ger bttre verlevnad i vinterregnigt klimat, men inget vidare plantstorlek -Vi kan helt bortse ifrn detta och ge dem det de vill ha
Inte heller ska de frsta knopparna p bergvallmon knipas bort Hua -vem halshugger sina frstfdda? -Dremot kan man avlgsna frkapslarnna p unga plantor -d klarar de sig bttre i framtiden
Stenar ovanp lewisiaroten -ger fina plantor smile.gif
>meconopsis 1m hg
Agneta z5-6
Vilken tur du nmnde detta med knopparna p bergvallmon annars hade jag halshuggit den - tror jag............
och detta med vattning r verkligen ngot jag skall tnka p

TACK
/hoppas vrmen r p vg snart
/MHV Agneta
kerstin z5-6
Hr r min trogne mec kudde -som r pappa till en del fr hr p forum smile.gif
Anki V
Sttlig avelshane! wub.gif

Det r svrt att tro att mina smttingar (som nu ftt se sin far p foto) ska kunna bli s stora.

/Anki
kerstin z5-6
tongue.gif vnta bara ..
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon